ALGEMEEN > Ovens > Oven voor bakken zeer kleine voorwerpen

Beste mensen, Ik ben een beginner en mijn hobby is sieraden maken van glas, zilverklei en email. Recent heb ik porselein ontdekt. Nu ben ik op zoek naar een oven waarin ik alle bovengenoemde materialen in kan bakken. De kleine ovens (geschikt voor zilverklei) worden meestal niet heet genoeg voor porselein. Bovendien zijn mijn werkstukken zeer klein (maximaal formaat 2-euromunt.
Bestaan er kleine ovens waarmee je 1260 graden haalt? En zo ja, wat raden jullie me aan? Ik verzuip een beetje in ovenland. Dank alvast, groeten Monique
gevraagd

14 antwoorden

  • Hallo Monique, Er zijn meer mensen die hier sieraden maken van klei kijk maar eens in de discussie;
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=4070
    Er bestaan kleine ovens die de 1260C halen, zie de (online) catalogussen van de leveranciers. Als je alleen sieraden gaat bakken lijkt me dit ideaal. Rob
    beantwoord
  • Dank je voor de tip, Rob.
    De aanbieders die ik tot nu toe sprak komen met ovens van 15 liter. Daar heb ik geen plaats voor en het is ook een beetje overkill voor mijn doelen (ieniemienie werkstukjes). Dus als iemand mij een goede leverancier kan aanraden... groeten Monique
    beantwoord
  • Hallo Monique,heb zelf een klein oventje gebouwd.
    Inhoud 1,2 liter.
    Vermogen 3500 watt,op te stoken naar 1350 oC.
    Dit kan indien nodig binnen 40 minuten.
    De kosten aan materiaal waren €210,00.
    Hierbij inbegrepen een aansluiting voor Bentrup stookprocessor,en een S thermokoppel.
    Indien interesse, mail ik je e.e.a door,om eventueel
    zelf te bouwen. groet henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Dat klinkt boeiend! Ik heb je een mail gestuurd.Thnx
    beantwoord
  • Goede avond Henk, bij deze zou ik U willen vragen om mij indien mogelijk een plannetje en welke materialen u hiervoor heeft voor gebruikt van uw zelf gemaakte oventje te laten geworden,omdat ik ook van plan ben om er zelf eentje te maken om zilverklei in af te bakken. alvast bedankt, mvg Jos
    beantwoord
  • Hallo Jos als je me je mailadres geeft stuur ik je wat foto's en wat begeleidende uitleg. M.vr.gr. Henk vermeulen.
    beantwoord
  • Hallo Henk, bedankt voor het aanbod mijn mailadres is onderweg mvg,Jos
    beantwoord
  • ik heb ook interesse hoe je zo`n oventje gemaakt hebt. wil je mij ook e-mailen. sonjapouwels@hotmail.com, bedankt
    beantwoord
  • ook ik heb interesse voor een zelf te bouwen oventje en dit om zilverklei in af te bakken mijn mail adres:atelier.ray@gmail.com, dank U
    beantwoord
  • ik wil ook graag genieten van je ervaringen met de bouw van dat oventje, vroeger was het te koop bij Ed Knops; maar ik vind nergens nog gegevens...
    heeft een plannetje? materiaallijstje? mijn mailadres is : nicolecastro@skynet.be, laat me aub weten of er kosten zijn
    beantwoord
  • Hallo Henk, Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Zou je mij het ontwerp kunnen mailen op koertbroekema@hotmail.com, met vriendelijke groet Koert Broekema
    beantwoord
  • Hallo, heb op bovengenoemd onderwerp een antwoord geplaatst in deze discussie. Te lezen valt wat ik heb gebouwd qua inhoud.(1,2Ltr).
    Er ontstaan nu volgens mij ook vragen omtrent het magnetron oventje wat vroeger bij Ed Knops te koop was. (misschien nu nog wel). Dit heeft echter een heel andere dimensie. Gebruik dit ook zelf.

    Indien er toch vragen blijven over het door mij gemaakte oventje mail me dit dan direct aan;
    jonk.pottery@hetnet.nl. Kan dan je vraag directer beantwoorden. M.vr.Gr.Henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Dag Henk, Ik heb ook wel interesse om de foto en plannen van je zelfgebouwd oventje te zien. Kan dat tot 1300°C ? Bestaat er ook een handleiding om zelf een Hot Pot te maken? En nog een vraag, kan je in een Hot Pot gelijk welk glas fusen (mits compatibel natuurlijk) bvb resten van glas in lood of tiffany? Mvg
    beantwoord
  • Hallo, bij deze zou ik U willen vragen om mij indien mogelijk een plannetje en welke materialen u hiervoor heeft voor gebruikt van uw zelf gemaakte oventje te laten geworden,omdat ik ook van plan ben om er zelf eentje te maken om zilverklei in af te bakken. Mvg Liliane Maas. Email liliane.maas@telenet.be
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.