ALGEMEEN > Ovens > Nabertherm C19/S19 controller

Is er iemand die meer informatie heeft dan een in duits gesteld dubbel A4-tje over deze controller ?(document B 2.11/10.91
Graag reactie

12 antwoorden

  • Intussen heb ik een nederlandstalige gebruiks aanwijzing gemaakt van de Nabertherm C19-S19 regelaar.

    Is ter beschikking
    beantwoord
  • Hallo,

    Heb hier een nabertherm met een C19 controller en dit zonder handleing. Toen ik las dat u deze ter beschiking had vroeg ik me af of je mij die eventueel zou kunnen doormailen. Dat zou een hele hulp zijn.

    Dank bij voorbaat.

    Dirk.
    beantwoord
  • Wilt U zo vriendelijk zijn me dit te bezorgen per mail?
    beantwoord
  • Bruno, natuurlijk, maar ik moet dan wel jouw mail adres hebben.....
    beantwoord
  • Dit document is "downloadable". Het is een "alleen lezen" WORD document en het behandelt ook de verschillende aansluitingen die mogelijk zijn.
    Een wachtwoordt is niet nodig, klik op " alleen lezen "
    beantwoord
  • Dit document is "downloadable". Het is een "alleen lezen" WORD document en het behandelt ook de verschillende aansluitingen die mogelijk zijn.
    Een wachtwoord is niet nodig, klik op "alleen lezen".
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor uw handleiding in het Nederlands.

    De ingang van onze regelaar is defect met als gevolg dat er steeds F3 op de regelaar verschijnt. Heb je een idee waar ik het elektronisch schema van de regelaar zou kunnen vinden om deze te herstellen.

    Met vriendelijke groeten,
    Jos
    beantwoord
  • Hallo Jos,
    even de handleiding gelezen. F3 is indicatie defect thermokoppel of los, of themperatuur boven 1520oC.
    Indien je nog een los stukje compensatiedraad hebt liggen, maak hier dan even een vervangend Thermokoppel van, of maak de draad van het kroonsteentje van de thermokoppel los en twist deze goed in elkaar, ook dan heb je een vervangend koppel.
    Heb je soms het thermokoppel vervangen door een niet compatibel, b.v.S-Type door K-Type etc.
    Maar misschien heb je dit alles al geprobeerd,e.o uitgesloten.
    Succes
    beantwoord
  • Jos, ik vermoed ook dat alleen de verbinding naar, of het thermokoppel onderbroken is. Mocht het zo zijn dat de ingang van de C19 echt stuk is dan wordt dat een moeilijke zaak. Waarschijnlijk is er dan een ingangs OPAMP stuk, die worden vanwege de hoge nauwkeurigheid, het lage temperatuurverloop en dergelijke afgeregeld op minimum offset. Dat is echt een zaak voor ervaren elektronici. Verder zijn het nogal speciale OPAMPs. Maar kijjk eerst maar eens of het niet gewoon een open ingang is. (verbinding met de plug, verbinding in de plug, compensatiedraad naar het thermokoppel, het koppel zelf (meest waarschijnlijk).
    beantwoord
  • Heb hier ooit van Teus Brand een handleiding gekregen. Feit waarvoor ik nog steeds dankbaar ben. Toen ik via mail een melding kreeg dat er nieuwe berichten gepost waren dacht ik dat er goed aan te doen hier een recente (minder prettige) ervaring met een C19 controller had te delen.

    Ter info van medegebruikers :
    De oven bleef hier plots continue warmen en de controller gaf de foutcode F6. De temperatuur was reeds meer dan 200° boven de maximum ingestelde. Telkens als ik daarna het sleutelcontact op 1 zet begint de oven te warmen. Ik heb contact opgenomen met Nabertherm en die stelt voor om de defecte C19 controller te vervangen door een P 300 MB3 Controller. Deze zou geleverd worden inclusief behuizing, kabel en Harting connector voor de prijs van 595,-€ exclusief BTW.

    Vraag aan de medegebruikers :
    Heeft iemand reeds dergelijke fout met de C19 controller gehad en zo ja, hoe is dit uiteindelijk opgelost?

    Met vriendelijke groet,

    Dirk Dejonghe.
    beantwoord
  • Dirk, ik heb een elektronische achtergrond. Het kan zijn dat in de C19 iets heel simpels mis is, bijvoorbeeld dat het relais blijft hangen. Heel simpel te vinden en te verhelpen. Maar de C19 zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar en het kan dus zonder een schema een vrijwel onbegonnen zaak zijn om een foutje te vinden. Ik heb zo'n schema niet, Nabertherm natuurlijk wel, maar die moeten er ook een goede kracht aanzetten en die is ook minstens twee uur bezig. Met name omdat zo'n ding dan ook nog eens opnieuw moet worden afgeregeld, vooral het ingangs circuit. En dat is te duur, nog afgezien het feit dat ze de faciliteit niet hebben en liever een nieuwe willen verkopen. Ik hoef Nabertherm niet te verdedigen maar ik kom uit de industrie en die denken anders.
    Waarom niet naar een goede amateur stappen en vragen of hij/zij even wil kijker of het iets simpels is?
    Woon je in de buurt van Lochem ?
    beantwoord
  • Dag Teus, Zoals jij heb ik ook een elektronische achtergrond. De relais heb ik nagezien en deze is in orde. Voor de rest is er optisch niets abnomaal te zien en zoals ge zelf reeds zei is er zonder schema niet echt aan te beginnen. In ieder geval bedankt voor je ractie. Ik ben trouwens van Brasschaat (tegen Antwerpen). Dit is nogal een eind van Lochem. Al passeer ik daar wel enkele keren per jaar niet ver vandaan op weg naar Duitsland. Ik ga dan in Oldenzaal de grens over.

    Vriendelijke groeten,

    Dirk Dejonghe.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.