ALGEMEEN > Techniek > decoratie/ strakke lijnen

Ik heb een voorwerp gemaakt,dat ik graag zou willen glazuren met willekeurige gekleurde vakken. Nu wil ik graag de vakken omlijnen met zwarte (strakke) randen,ongeveer de dikte van een dikke viltstift. Maar ik wil ook graag dat het dus goed dekt en er strak uitziet.
Het zwarte glazuur dat ik gebruik dekt goed,belangrijk is dus vooral dat het eruit zal zien alsof de vakken met een viltstift zijn omlijnd. Is opglazuur dan een optie? Vind dat nl nogal lastig aanbrengen op een reeds geglazuurd voorwerp.
Heeft iemand een goed idee voor mij?
Alvast bedankt,sil woudt

5 antwoorden

  • Ceraline wasco krijtjes zijn misschien dé oplossing.
    Kijk even op www.ceraline.be
    Ik vind het zelf ook erg leuk om er mee te werken.
    beantwoord
  • De Multipen. Oorspronkelijk bedoeld voor decoreren op glas, maar deze pen blijkt uitstekend geschikt voor het aanbrengen van decoraties op keramiek, vooral lijntekeningen en geschreven tekst.
    Netty Janssens heeft de pen getest en het resultaat kunt u lezen in het septembernummer van KLEI 2008-5. Het septembernummer is nog leverbaar en na te bestellen via info@klei.nl.
    Voor verkoopadressen en verdere informatie kunt u een kijkje nemen op www.multipen.nl of bellen met de importeur voor de Benelux: Keramikos, Oudeweg 153,
    20311 CC Haarlem, (023) 542 44 16.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie.
    Ik heb weleens een multipen gebruikt in de kleur wit.
    Maar wanneer ik dit aanbreng loopt dit een beetje uit,waarschijnlijk omdat het nogal dun is? Hoe dan ook lijkt mij dit wel de beste oplossing(de multipen). Zou ik er iets aan toe moeten voegen misschien? Een medium?
    alvast bedankt.
    beantwoord
  • Misschien is cuerda seca iets, daar krijg je in ieder geval strakke lijnen door. Er zal ongetwijfeld ergens hier van op het forum iets te vinden zijn. Het is een techniek van was en mangaan of magaan waaraan ongeveer 15% transparant glazuur aan is toegevoegd. Dit wordt gebruikt om verschillende kleuren glazuur van elkaar te scheiden, zodat ze zich niet vermengen en zodoende een strakke zwarte lijn ontstaat. Naast mangaan kan je natuurlijk ook andere oxides en pigmenten gebruiken.
    beantwoord
  • Sil, hebt u al eens op www.ceraline.be gaan kijken ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.