ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Botz Koraalrood 9607
Ik heb dit glazuur al op verschillende temperaturen geprobeert tussen de 1030 -1060, maar iedere keer trekt de kleur weg.
Herkent iemand dit en wat kan de oorzaak zijn?
Herkent iemand dit en wat kan de oorzaak zijn?
5 antwoorden
-
Heb vroeger ook wel met Botz gewerkt en weet dat je rood heel veel lagen over elkaar moet doen.Ikzelf bakte het op 1040 graden nadat ik het 3 keer ingesmeerd had en moest soms 3 keer bakken voordat het dekkend was.
Rood kan je daarom beter met een ander glazuur doen,kant en klaar poeder glazuur van VEKA of Keramikos of een zelfgemaakte met toegevoegd rood pigment.
Succes,Caroline.
-
Mogelijk voldoet deze glazuur goed aan de eisen, wanneer het wordt gespoten. Het lijkt op de foto dat het met de kwast is opgebracht........
Het zou kunnen dat deze glazuur nu niet een kwastglazuur is.
Door te gaan spuiten krijgt men een betere verdeling van het glazuur, vooral wanneer men het glazuur een beetje in beweging houdt, in de spuit.
Voor mij lijkt het op de foto, alsof het glazuur niet goed egaal verdeeld is??
Marrie.
-
Anne,
ik heb zo een sterk vermoeden dat uw oven goed afsluit...misschien wel tè goed. Voor deze glazuur moet u het schouwgat openlaten, zodat er een goede ventilatie/oxydatie is. Dit rood is op basis van cadmium/seleenoxyde en daardoor zeer gevoelig voor de foute atmosfeer. -
Anne dit soort glazuren moet je echt heel dik aanbrengen, maar trekt toch weg op hoger gelegen delen. Als je rode klei gebruikt krijg je ook een beter resultaat.
-
bedankt voor de tips en mogelijke oorzaken, ik ga verder met experimenteren.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.