ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein hoog bakken

lucien, bedankt

nog een ander vraagje;
ik heb mijn eigen gipsen mal afgedraaid en gegoten.
hoe kan ik de open vorm (de potjes hebben een basis van 3 op H 2cm, het totale hoogte van het potje is 8cm met een doormeter van 12 cm) mooi rond houden ?
bij het hoogbakken is de vervorming heel erg groot.

3 antwoorden

  • Nicole, is het bone-china porselein of gewoon porselijn ? En hoe hoog stookt u en hoe hoog mag men dit porselein stoken ?
    beantwoord
  • lucien, het is gewone porselein gietklei van bij willems, de KKL O29. hij wordt oxy gestookt op 1245° (en mag tot 1300°)
    beantwoord
  • Nicole,
    De samenstelling van deze porselein-aarde ken ik niet, anders zou ik eens naar zijn mineralens-amenstelling kunnen kijken. Misschien kent iemand op dit forum dit wel. Ik vraag me ook af hoe dik u de wand laat komen, en of de mal egaal poreus is. Door te dunne wanddikte zit men sneller aan het sinterpunt, te vergelijken met stokbrood en boerenbrood. Als de (te dunne)wand aan een zijde wat langer blijft kleven, zit er ook reeds een (niet zichtbare) vervorming die na de stook duidelijk wordt. Bij het ontmantelen van de mal kan er ook al wat handelingen mis gaan. Verloopt het drogen egaal ? (staat uw droogrek uit de tocht ?) Dit zijn reeds enkele reden die u al eens kunt controleren en eventueel schrappen van de lijst. Moeilijk zo een pasklaar antwoord te geven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.