ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Draaischijf tweede hands

Ik heb een Roderveld max30 gekocht. Hij is bijna niet gebruikt en is 10 jaar oud. Nu merk ik bij het centreren dat er een onregelmatigheid in het draaien van de schijf zit. Ik krijg de klei dan ook niet goed gecentreerd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

7 antwoorden

  • Wat zou kunnen is dat de V snaar te lang in dezelfde stand heeft gestaan. Over de kleine poelie zou die dan iets uitgehard kunnen zijn en daardoor slippen tijdens het draaien.
    Poelies goed schoonmaken en de v snaar controleren is stap 1 eventueel de v snaar vervangen stap 2.
    Maar het kan ook iets anders zijn.
    Kan je de klacht iets duidelijker omschrijven
    met vriendelijke groet
    hans
    beantwoord
  • Hallo,

    Waarschijnlijk overbodig deze reactie, maar heb je hem wel goed waterpas staan?

    groet, Jose
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips.
    De schijf staat waterpas, dit heb ik meerdere malen gecontroleerd.
    Tijdens het centreren voel ik dat de schijf niet regelmatig draait. Als je dat gaat controleren als er geen klei op zit voel je dat niet. Ook is het geluid van de schijf tijdens het centreren onregelmatig. Het is niet heel heftig, maar je hoort het toch.
    Uiteindelijk denk ik dat ik goed zit en tijdens het draaien zie ik toch weer dat de boel scheef gaat. De ene kant wordt dikker dan de andere kant, waardoor de bovenkant scheef wordt.
    Je opmerking over de riem lijkt mij dan ook erg waarschijnlijk, dat vermoeden hadden we al. Kunnen we dat eventueel zelf oplossen, of raad je ons aan met de schijf naar Keramikos te gaan?

    Groeten
    Cornelia
    beantwoord
  • Dag Cornelia,

    Ik kan me even niet voor de geest halen hoe het bij de max zit, volgens mij zit er een soort afdekplaat over.
    Ik denk dat je die zelf makkelijk los kan schroeven (ben je een beetje handig ?)
    Wat ook nog zou kunnen zijn is dat de v snaar een beetje vet is op een plek, dan zou schoonmaken al voldoende zijn.
    Om een v snaar er af te halen draai je hem eerst van de grote poelie en dan komt de kleine dus los, erop zetten precies andersom.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hans, bedankt voor de bruikbare tips. Ik denk dat mijn handige man hier wel mee uit de voeten kan. We laten het weten.......

    Groeten
    Cornelia
    beantwoord
  • waar handige mannen allemaal niet goed voor zijn :)
    beantwoord
  • Hallo Cornelia,

    Ik heb zelf een max wheel, die ik, nog vóór Roderveld die leverde, uit Amerika laten komen. ik heb daar tijden lang een vergelijkbaar probleem mee gehad. Wanneer ik de schijf belastte ging deze fibreren/schokken. Het heeft bij mij een tijd geduurt eer ik er achter kwam dat er speling zal tussen het wielhoofd (zeg maar het draaiende blad) en de as waar deze op zit bevestigd.
    Misschien dat je jouw probleem daar moet zoeken.
    Succes ermee, of succes voor de handige man van je, met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.