ALGEMEEN > Diversen > Schellak

Wie kan mij helpen ? Ik ben in het bezit van schellak dat in alcohol moet worden opgelost. Maakt het nog uit in welk percentage alcohol ik het oplos? wat is de preciese verhouding? en moet het wel of niet verwarmd worden? Zijn er naast kwasten, nog andere manieren om het aan te brengen?
gevraagd

7 antwoorden

  • Schellak is oplosbaar in gewone huishoudspiritus (ca.80 procent). Doe een hoeveelheid schellak in een zeer goed afsluitbare pot en giet de spiritus erbij. Goed schudden en een paar dagen laten staan. Tussentijds ook weer goed schudden. Is de schellak te dun naar jouw mening dan laat je wat van de alcohol verdampen (wel buiten doen!). Is ze te dik dan spiritus toevoegen.
    In het grijze verleden werd een 2 procentige oplossing gebruikt om houtskooltekeningen te fixeren. Daar gebruikte je dan een eenvoudig mond fixeerspuitje voor. Nog steeds verkrijgbaar bij de vak-handel. Een zeer lage oplossing kan je misschien ook met de airbrush aanbrengen.
    Succes.
    beantwoord
  • In de meubelmakerij wordt dit i.p.v. stopwas gebruikt om reparaties uit te voeren.Met een lucifer of aansteker druppelt de schellak in de beschadiging en kan vrijwel direkt met een beitel en schuurpapier worden bewerkt .

    Petrus
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie. Ik had al eerder gehoord dat het verdund kon worden met spiritus. Ik gebruik de oplossing op wit steengoed en ben bang dat je de blauwe kleur van de spiritus blijft zien. Heeft iemand hier ervaring mee?
    beantwoord
  • Spiritus is alcohol met toevoegingen en alcohol dat koop je bij o.a het kruidvat en heeft dus geen kleurstof is alleen duurder i.v.m. accijns.

    Petrus.
    beantwoord
  • Wij gebruiken politoerolie op basis van schellak.
    Te verkrijgen bij de betere verfhandel en meteen te gebruiken.

    Frans
    beantwoord
  • beantwoord
  • Naast de politoersectie van www.rons.biz hebben we inmiddels een nog veel uitgebreidere site opgezet waar je heel veel informatie over schellak en alle toebehoren kunt vinden. Kijk dus ook eens op www.politoeren.com
    Je vindt daar onder andere ook 98% ethanol waar je de schellak in dient op te lossen. Spiritus heeft namelijk een te laag alcoholpercentage waardoor je een inferieure oplossing krijgt en kan tevens een wat blauwe waas op je werkstuk achter laten.
    Mocht je na het lezen van de site aanvullende vragen hebben laat het dan gerust weten; we helpen je graag.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.