ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Zeldzaam beeld gebroken

Hallo,

Ik heb kortgeleden een beeld gekocht via internet en deze is bij levering op een plek gebroken. De breuk zit in het handvat van het zwaard (zie bijlage).

Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit het beste kan repareren, heb geen idee hoe dit soort beelden gemaakt worden dus mijn kennis over het materiaal is erg beperkt. Denk dat lijmen prima te doen is aangezien er genoeg oppervlakte is om te verlijmen (het beeld is groot). Mijn vraag aan jullie:

-Kan ik dit zelf repareren?
-Is er een bepaalde lijm die ik nodig heb?
-Hebben jullie nog overige tips? (heb totaal geen ervaring met het repareren van dit soort dingen)
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Hallo Edwin,

    Lijmen lijkt me ook de beste optie,b.v.met kleurloze dunne bisonkit om eventuele gele vlekken te vermijden.Op de verpakking van lijmen of bij de bouwmarkt is veel informatie te verkrijgen over welke lijm voor welk doel.

    Het materiaal waarvan het beeld gemaakt is maakt mijns inziens in dit geval niet zo veel uit aangezien het uitgehard materiaal is(schuim en hout uitgezonderd).

    Rob
    beantwoord
  • Een andere mogelijkheid is lijmen met superlijm, cyanoacrylaat.

    Wil je de scheur bijwerken heb je meerdere mogelijkheden:
    polyesterplamuur voor auto's, met verharder.

    Cyclohexanon kunstharskorrels verdunnen met terpentine en stroperig laten worden. Mengen met natuurlijke pigmenten.

    Laten drogen en herhaaldelijk met een zachte kwast nieuwe laag aanbrengen om een vettige glazuurglans te creeren. Geduldwerkje...
    Ontevreden? terpentine lost alles weer op, behalve de gelijmde auto polyester natuurlijk.

    Glans kan voorkomen worden door vlak voor inharding van de kunsthars voorzichtig te 'matten' met de vingertop.

    Vooral voor gebroken porselein en beschadigde bewerkte halfedelsteen is deze methode aan te raden.
    Een afgebroken tandje van een schedel van bloedsteen wist ik op deze manier vrijwel onzichtbaar te restaureren.
    Ook een lelijk gelijmde waaier van een Japanse hotei zag er praktisch weer als nieuw uit.

    Een professionele restauratie kost doorgaans heel wat meer.

    Bovenstaande materialen zijn verkrijgbaar bij bouwmarkten en of handel in kunstenaarsbenodigdheden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.