ALGEMEEN > Ovens > oven isoleren?

hallo,
Ik heb een Keramikos oven Economy Favorite, met een opzetrand, inhoud ca. 50 liter. De oven is al van 1976. Nu stookte ik gisteren een glazuurstook, maar haalde net de temperatuur van 1080 niet; ik kwam niet verder dan 1030. Het aardewerkglazuur was nauwelijks gekleurd. Nu zie ik tussen de bodem en de wand, tussen het opzetstuk en de wand en tussen het opzetstuk en het deksel wel kieren waardoor de oranjegloed goed te zien is. Ik vermoed dat hij daardoor te veel warmte verliest. Wie weet hier wat op? Ik dacht zelf aan het toevoegen van een laagje isolatiemateriaal op de plaats waar nu de kieren zitten. Of heb je dan weer te weinig ventilatie in de oven?
Vandaag heb ik overigens de 1080 wel gehaald doordat ik de opzetrand verwijderd heb. Ik ben benieuwd hoe alles eruit komt. Dat zie ik pas morgen.
gevraagd

4 antwoorden

  • Bep de oven heeft toch ook ventilatie gaten, je zou daarom wel wat aan die kieren kunnen doen.En als de oven eerst wel de eind temperatuur haalde zou het werkelijke probleem dan niet versleten elementen kunnen zijn?

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Ben nog erg 'groen'in het stoken en 'kleien'. Ik heb nu 2x een biscuitstook gedaan tot 980 en dat ging prima. Dit weekend was m'n eerste glazuurstook, aardewerk tot max 1150. Aardewerk glazuur gebruikt 1020 tot 1080. Rood effect en medium blue. Het resultaat na de 1e bakpoging waarbij de oven dus maar net de 1020 haalde was dan ook zeer teleurstellend. Het rood was niet rood en het blauw was nauwelijks te zien. Daarna alles nog een keer gebakken (zonder opzetrand) en dit keer de 1080 wel gehaald (makkelijk). Nou, niets veranderd dus, nog steeds een zeer bleke oogst ! Het glanst maar dan heb je het ook wel gehad. Snap er helemaal niets van!
    Wat betreft de oven zelf, die heeft 1 ventilatie/kijkgaatje,
    is dat dan voldoende als je de kieren isoleert? En hoe zou ik dat dan kunnen doen? '
    Bedankt voor je reactie, gr. Bep
    beantwoord
  • Bep, als je oven nu wel de eindtemperatuur haalt binnen een redelijke tijd zou ik wachten met de kieren te dichten en de opzetrand. B.v.de kleur rood heeft veel ventilatie nodig.

    Mijn oven heeft 3 ventilatie gaten (waarvan ik er 1 dicht stop) en ook een kier waar de gloed van te zien is onder de deksel. Deze kier repareer ik niet. Bij mijn weten worden scheuren etc. gerepareerd met oven cement. Je kan je hier het beste bij Keramikos of Veka over laten informeren.

    Ik denk dat je te dun geglazuurd hebt. Gebruik een kwastglazuur en als een laagje droog doe je er nog een laagje overheen. Soms in totaal 3 laagjes.

    Je reeds te dun geglazuurd werk kun je opnieuw glazuren. Het absobeert nu niet meer wat het opbrengen bemoeilijkt. Het werk verhitten en een laagje kwast glazuur aanbrengen, als dit laagje droog is heeft dit een absorberende werking op het volgende laagje.Ook is een speciale lijm te koop (b.v. optapix) om al geglazuurd werk opnieuw te glazuren.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt voor je heldere informatie Rob. Ik zal je advies bij de volgende glazuurstook zeker toepassen en m'n eerste poging zien als een 'leermoment' ! Dan komt het vast allemaal goed. Want wat is het leuk en spannend om er mee bezig te zijn.

    Bep
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.