ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Scheikundige verbindingen glazuren

Ik zit op de opleiding van de SBB en we gaan nu zelf glazuren maken. Ik heb geen scheikunde in mijn eindexamenpakket gehad maar ik wil hierover wel meer te weten komen. Weet iemand een leuk (eenvoudig) boek of iets anders waarmee ik mijn kennis kan verrijken??

Alvast bedankt!!

4 antwoorden

  • Beste Mirte,


    Een goed boek over glazuren met in de bijlages veel scheikundige gegevens is het "handboek voor glazuren" van David Green.
    Helaas niet meer in de handel verkrijgbaar.
    Probeer het eens met een Bisquitje

    veel succes


    Hans
    beantwoord
  • Hallo Mirthe,

    Ik kan je de volgende twee boeken aanbevelen:

    Chavarria, Joaquin, Cursus keramiek, deel glazuren. ISBN 90 213 2803 8. Introductie in het glazuren. Geeft zowel de basistheorie, zij het beperkt, als een aantal recepten. Aardige introductie in het glazuren, maar als je echt serieus met glazuur aan de slag wilt kom je uiteindelijk toch bij het boek van Wolf Matthes uit.

    Matthes, Wolf E, Keramische Glasuren. ISBN 3-8043-0541-5. Als je echt alles over glazuren wilt weten heb je dit boek nodig. De recepten die hij geeft gaan wel veel uit van fritten. Maar als je de theorie hebt doorgeworsteld kun je die natuurlijk zo omrekenen naar andere grondstoffen...

    Verder heb ik op mijn website (www.geerttheunissen.nl) ook een introductiecursus glazuren staan, waarin o.a. de Seger formule wordt uitgelegd.

    Succes,
    Geert Theunissen
    beantwoord
  • Hoi Mirthe,
    Ik ben ook op zoek naar dat boek en vroeg me af of jij het al gevonden hebt en of je in dat geval nog een suggestie hebt hoe ik eraan zou kunnen komen. Alvast bedankt. Groetjes Lotte
    beantwoord
  • Hai Mirthe,

    Ik volg zelf een cursus glazuren bij Irene Andreae in Haarlem, omdat ik van diverse mensen begrepen had dat de informatie over glazuren bij de SBB erg beperkt blijft.

    Het is een intensieve cursus van 22 lessen, waar je leert over de segerformule en het omrekenen van recepten naar formules en andersom. Scheikunde was nooit mijn favoriete vak (na het eerste jaar eruit gegooid...), maar een leek op glazuurgebied als ik snapt het...

    Nou lijkt het of ik reclame sta te maken hier, en eigenlijk is dat ook zo omdat ik enthousiast ben.

    Maar waar het mij om gaat is: een boek als 'Keramische Glasuren' van Wolf E. Matthes bijvoorbeeld en per definitie boeken met formules, blijft een raadsel als je niet leert hoe een glazuur echt in elkaar zit, wat de eigenschappen zijn en wat het doet met andere stoffen.

    Ook het omrekenen van een recept naar een formule kan handig zijn om te kijken of een recept evenwichtig in elkaar zit.

    M.a.w. boeken hebben denk ik niet zoveel zin als de informatie in het boek je niets zegt.

    Ik ben ook wel heel nieuwschierig, aangezien jij de opleiding nu doet, wat je leert over glazuren? Is het nu nog zo summier?

    Groetjes, Jolanda van Dongen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.