ALGEMEEN > Techniek > slib zelfde als engobe?

Ik heb mij wat verdiept in "eilandglazuur". Na verschillende proeven op verschillende soorten en kleuren klei ben ik hier tevreden over. Nu heb ik gelezen dat je ook het glazuur aan kan brengen op een laag slib zodat het glazuur daar over heen kan "wegtrekken".

Nu is mijn vraag is slib het zelfde als engobe of moet ik hier een ander recept voor hebben. Met andere woorden wat verstaan ze onder dit slib?

Ik stook op 1060 graden.
Het eilandglazuur is dus geen probleem, hier heb ik een recept voor. Het gaat mij dus om de laag eronder.

Hier in het voorbeeld is zwarte slib gebruikt onder het blauwe glazuur.

En een blauwe slib onder een wit glazuur
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Anne,
    Slib is het Nederlands voor engobe.
    U hebt echter wel twee soorten slib, een voor op ongebakken scherf en een voor op biskwie, wat men 'sinterslib' zal noemen. Deze laatste is denkelijk voor u van toepassing. U gaat zeker onder de hoofding 'Glazuren' vast enkele recepten vinden.
    beantwoord
  • Anne,

    Dit ziet er erg mooi uit. Ik ben verrast door het zwarte slib dat je op 1060 zo zwart krijgt. Wil je mij het recept hiervan geven? Alle proeven die ik tot nu toe gedaan heb blijven allemaal iets te bruin, maar wat ik hier zie is een goede zwarte kleur.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    ik zou graag met deze eer willen strijken, maar helaas dit prachtige werk is niet van mij. Het is van een amerikaanse keramist.

    Ik heb wel een recept voor zwarte slib die echt zwart wordt op 1060 graden.

    Ik kom hier vanavond of morgen op terug, ik sta nu op het punt om de deur uit te gaan.
    beantwoord
  • hmm, je hebt mij op een idee gebracht.
    Ik zou inderdaad iets van een sinterengobe kunnen proberen, al dan niet met wat transparant glazuur of fritte.
    Raar dat ik daar zelf niet opgekomen ben.

    Ik had natuurlijk al proefjes gemaakt, maar de slib/engobe viel steeds van de scherf.

    Ik zocht de oplossing in het recept van de slib, maar ik had natuurlijk moeten kijken naar de hechting op de scherf, dom dom dom...

    Dit is het recept wat ik heb gebruikt heb, maar dus mislukt is door te weinig hechting op de scherf.

    Pete Pinell's White Slip
    40 OM4
    40 Talc
    10 Silica
    10 Nepheline Syenite
    -------------------------
    100

    +10 Frit 3124
    +7 Zircopax
    beantwoord
  • Hanneke,
    Ik heb gezien dat u dit probleem van zwart sinterengobe/slib ook reeds had.(Glazuren&Chelicaliƫn, 10-12-07). Probeer eens met instant colors black 10%-15% toevoegen aan het basisrecept.
    Wat ook werkt is een steengoedglazuur zwart op lage temperatuur gebruiken. Ja hoor, dat is geen grap.
    beantwoord
  • Inderdaad Lucien, ben ik al geruime tijd bezig een goed zwart bakkende engobe te krijgen. Maar tot nu toe blijft er een zweem van bruin over het werk te zien.
    Wat bedoel je met instant colors?
    Je optie om een steengoedglazuur zwart te gebruiken zal ik absoluut uit proberen.
    Je hoort het resultaat.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Anne,

    Jammer dat dit werk niet van jou is. Het is nl. prachtig!
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, Met instant color bedoel is Body of Glaze-stains, wat tegenwoordig Instant colors wordt genoemd, gezien de korrelgrootte nu even fijn is door verbeterde maaltechnieken. Er kan nog steeds een nuanceverschil in zitten betreft het zwart. Als uw leverancier er verschillende types op na houdt, toch even testen.
    beantwoord
  • Ik heb soortgelijk werk gezien door Patrick Jadot op de keramiekmarkt van Maaseik. Hij brengt een waanzinnig dikke laag glazuur op en stookt die onder zijn smeltpunt. Kan dit helpen ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Ik ga zeker eea uittesten.
    BEdankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo iedereen,
    Wat is in s'hemelsnaam 'eilandglazuur'?
    Dat lijkt mij heel erg mooi.
    Waar kan ik recepten vinden van dit soort glazuren?
    Bij voorbaat dank.
    Groetjes,
    De Neve Lea
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.