ALGEMEEN > Techniek > opglazuren

Ik heb geen ervaring met opglazuren. Heb enkele poederopglazuren gekocht. Vernam dat je die zeker niet met water meot mengen, maar met een 'maalmedium ' ( een soort olie). Wie heeft hier ervaring mee??

4 antwoorden

  • Hallo Kees. Volgens mij bedoel met die olie werken voor een luster? Weet dat je die daarvoor wel gebruikt.
    Je kan een opglazuur [als je majolica bedoeld] wel met water aanmaken.
    Je bedekt [spuiten of dompelen] je bisquit gestookt werk met een transparant of dekkend glazuur en op die nog ongebakken glazuur kan je dan werken met de majolica. Je kan zo best een uurtje met de majolica op die scherf schilderen. Als je dat niet durft of je werkt liever eerst met alleen de majolica kan je ook eerst dat erop brengen, het stoken en dan alleen de transparante glazuur eroverheen doen.
    Op de gebruiksaanwijzing van mijn doos majolica van Ve=Ka staat wel dat je veegvast GL=2704 kan gebruiken maar het ook met water kan.

    Weet niet of het op een andere manier kan maar als ik majolica gebruik maak ik het aan met een heel klein beetje water en dat gaat tot nu toe prima.

    Succes Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Kees,je hebt verschillende soorten opglazuren.Bijvoorbeeld de opglazuren van Sjerning die gebruikt worden om op porselein en aardewerk te schilderen dat al geglazuurd is.Deze opglazuren worden dan rond de 750C opnieuw ingebrandt.

    Je dient deze poederverven met medium te mengen.Dit kan medium op waterbasis zijn maar ook medium op basis van olie wordt gebruikt.Ik gebruik de mediums op waterbasis van Sjerning nr 100 en nr 101.

    Mogelijk, maar ik zelf heb hier geen ervaring mee, kun je ook wat frisdrank gebruiken om het poeder mee aan te maken.

    Rob
    beantwoord
  • ik hoorde zelfs naaimachine olie, maar hier ik heb ik geen ervaring meer. Ik gebruik Malmmedium en hulpmedium op olie basis van schjerning. Waterbasis droogt mij iets te snel en streepte erg met penseel (al heb ik deze niet van Schjerning gebprobeerd).
    beantwoord
  • Op oliebasis is de keuze in mediums groter en de droogtijd is inderdaad veel langer,waardoor je langer in de verf kunt door werken.Ook is de uitstrijkbaarheid beter met de porseleinverf op oliebasis.Weliswaar in het engels ,maar veel technische informatie over porselein schilderen is te vinden op;

    http://porcelainartist.proboards.com/

    Rob




    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.