ALGEMEEN > Stoken > hoe geglazuurde bal bakken?

Hoe bak ik een bal die helemaal geglazuurd is zonder dat deze vast gaat plakken en beschadigd. Op de triangels bakken ze vast en dan krijg ik een beschadiging
gevraagd

7 antwoorden

  • Hallo Anja,mischien heb je wat aan een klokstandaard je moet dan wel een gaatje in de bal maken.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Rob.
    Even een grapje.
    Er moet altijd een gaatje in de bal want anders kom je aan het glazuren niet toe..... :-)
    Je bedoeld vást dat het gaatje passend moet zijn voor de standaard..... :-)

    Ik hoop dat je het grapje kunt waarderen.
    Groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Dag Marrie,Je hebt gelijk anders kan het werkstuk uit elkaar springen,tijdens het biscuit bakken.

    Rob
    beantwoord
  • Rob,

    Even een vraag. Hoe vaak kun je deze klokstandaard bij rakustook gebruiken? Heb jij daar ervaring mee?
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,

    Ik heb er geen ervaring mee, maar aangezien de standaard van edelstaal is denk ik dat die eigenlijk onverslijtbaar is.

    Rob
    beantwoord
  • Hanneke, Ik veronderstel dat u het gaatje in de bol zo klein mogelijk wil houden, net genoeg om de lucht te laten passeren.
    Voor Raku-brand kan u ook een steun maken uit beton-matten met een maaswijdte van 10/10 en 5mm dikte. Deze zijn vervaardigd uit koolstofstaan en weerstaan uitstekend een druk van 1 kg. Knip er één ruitje uit met nog vier uiteindjes eraan. U hebt, om het duidelijk te stellen, tweemaal de letter H boven elkaar. Plooi de beentjes naar binnen in een hoek van 70°. Gezien het glazuur nog vloeibaar is, gaat dit steuntje er nier aankleven. De sporen die dit achterlaat zijn amper te zien.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Je bedoeld de grove bouwmatten? Ik ben verbaasd dat deze steun geen sporen achterlaat op het glazuur.
    Verder neem ik aan dat beton-matten alleen in grote maten te koop zijn en dat geeft toch weer een ander probleem, nl. waar laat ik dit etc.
    Toch zal ik de optie wel noteren, want het klinkt wel goed.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.