ALGEMEEN > Klei - algemeen > Wat toevoegen aan porceleingietklei om sterker te maken?

Wat kan ik toevoegen aan mijn porseleingietklei om deze sterker te maken? Ik dacht zelf aan ball clay, maar ik weet niet of dit werkt en in welke verhouding.... Wie denkt met me mee?

3 antwoorden

  • Marion,
    Eerst even de uurwerken gelijk stellen. :-)
    - In welke fase moet de gietklei sterker worden?
    a- in het gietproces?
    b- in de droge staat?
    c- in de biskwie-fase?
    d- als eindproduct?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Multiple choice ben ik nooit zo goed in, ik kies voor een antwoord dat er niet tussen staat...

    Het gaat om de klei in de leerharde staat. Ik moet er namelijk nog een boortje in en uit draaien met de hand. Soms gaat het goed, soms begint het gaatje uit te scheuren. Ik denk dat het komt dat porseleingietklei nogal kort is, vandaar.

    Tevens moet mijn eindproduct ook sterk zijn.

    groet,
    Marion
    beantwoord
  • Marion, ofwel probeert u af te draaien als de klei nog iets zachter is, ofwel gebruikt u scherper gereedschap, ofwel zoekt u een plastischer, 'sterkere' gietklei. Er zijn een massa gietkleien voor een massa toepassingen. Stel dat u werkt met sanitair-porselein-gietklei die om produktiereden 'sec' gehouden is. U kan bij de poeder-klei enkele procenten bentoniet aan toevoegen, maar dat kan een invloed op het eindresultaat geven. Uitproberen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.