ALGEMEEN > Diversen > rood- en zwartfigurig aardewerk.


Voor school ben ik bezig met een onderzoek naar rood - en zwartfigurig aardewerk. Nu leek het mij heel leuk om ter illustratie bij het werkstuk twee potten in deze stijlen te maken. Ik weet echter niet of dat nu nog mogelijk is, wat het bakproces is en welke soorten klei je ervoor nodig hebt...
zou iemand mij hier informatie over kunnen geven? Ik heb al wat op internet gezocht, maar heb niet aan de nodige informatie kunnen komen..

alvast heel erg bedankt,
Rolien Willmes - dazza@Planet.nl
gevraagd

5 antwoorden

  • Wat bedoel je precies met rood en zwartfigurig werk?
    Als je terra siligata bedoelt, dat kun je nog gewoon maken van aardewerkklei met rode en zwarte slib. Je kunt het biscuit bakken tussen 910 en 960 graden. Voor het bakken polijsten geeft het mooiste restultaat.
    Maar ik heb de indruk dat je iets anders bedoelt.
    beantwoord
  • reactie voor Deddy,

    Roodfigurige en zwartfigurige stijl wordt gebruikt om twee typen grieks aarderwerk aan te duiden.
    De techniek houdt in dat er net rode en zwarte witte klei wordt gewerkt.
    Het verschil tussen de twee stijlen weet ik niet meer precies maar het verschil was dat de ene een sgraffito techniek was waarbij in de engobe gekrast werd en dat bij de andere met de engobe werd geschilderd waardoor de lijnen vloeiender werden.

    ik hoop dat je er nu meer van begrijpt
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dit staat in mijn cursus Kunst van de Oudheid:

    Met de archaïsche tijd zou de Griekse keramiek opnieuw een absoluut hoogtepunt bereiken, vooral in Attika. Daarvoor werd secundaire klei gebruikt, die reeds kleur bepalende elementen bevatte (in Attica bv. veel ijzer, hetgeen een roodbruine kleur van de gebakken klei veroorzaakte). Deze klei werd eerst gezuiverd, dan gewassen en ontvet (verschraling met zand of met chamotte) en op het wiel voorgedraaid tot 'vormelingen', die met behulp van terracottaprofielen werd afgedraaid (voor fijne profielen) en daarna traag en gelijkmatig gedroogd. Oren werden er afzonderlijk opgezet.
    Terwijl deze vormelingen nog in leerharde toestand waren, werden zij bedekt met een sliblaag uit heel fijn, ijzerhoudend kleislijk, dat bij het bakken zou versinteren en het 'vernis' (de 'glaze') zou doen ontstaan. Naargelang het bakproces oxyderend, dan wel reducerend was, werd deze sliblaag resp. rood of zwart.
    Voor andere kleuren gebruikte men ofwel ovenbestendige gekleurde klei (wit, geel, rood, violet) of pigmenten die pas na het bakken op het oppervlak werden geschilderd (blauw, groen, violet, oker) en daarom ook meestal afschilferden. Voor de meest bekende types was het bakproces als volgt:
    ZWARTFIGURAAL:
    waren het resultaat van een uiterst delicaat bakproces. Bovenop de grijszwarte sliblaag werd in dezelfde soort klei de tekening geschilderd. Vanaf 500°C (bereikt na 6 tot 7 u bakken) en zolang er zuurstof werd aangevoerd, veranderde het ijzer in de kleiverf in rode ijzeroxide. Sliblaag en tekening kleurden bijgevolg rood. Na ca. 8 u werd de oven gesloten en ontstond er door de rook een reducerende atmosfeer, die bij een temperatuur van ca. 900°C de rode ijzeroxide (Fe2O3) omzette in zwarte Fe2O3. Oppervlak en tekening kleurden zwart. Op dit ogenblik werd de oven opnieuw geopend, zodat wer zuurstof binnenstroomde, die door de meer poreuze sliblaag werd opgenomen, waardoor een reoxydatieproces ontstond. De achtergrond kleurde bijgevolg opnieuw rood. De dikkere laag die de eigenlijke tekening vormde daarentegen, was reeds volledig versinterd zodat zij zwart bleef. Aldus ontstond de zwartfigurale schilderkunst, die vermoedelijk voor het eers in Korinthe werd vervaardigd.
    ROODFIGURAAL:
    zelfde procédé, maar hierbij werden de figuren niet geschilderd op de sliblaag, maar uitgespaard in de eigenlijke achtergrond die als een tweede laag bovenop de sliblaag geschilderd werd. Voor details binnenin de figuren gebruikte men fijne kleiverf (2e laagje) en fijne borstels.
    VAATWERK MET WITTE ACHTERGROND:
    (bv. lekythen) Hiervoor gebruikte men witte klei als sliblaag en de gewone klei voor de tekening. De polychrome kleuren werden er na het bakproces op geschilderd.

    Voila, een hele hoop informatie. Ik hoop dat je er iets kan mee doen. Laat iets weten hoe het met het experimenteren gaat!
    beantwoord
  • Ik zou dus op je lederharde werk een laagje slib vermengd met ijzeroxide aanbrengen en dan wat experimenteren.
    Als je geen eigen oven hebt, kan je moeilijk het reducerende en oxiderende bakproces uittesten. Veel geluk ermee!
    beantwoord
  • Wel Rolien?!
    Laat eens weten of het lukt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.