ALGEMEEN > Klei - algemeen > viscositeit gietklei

Heeft iemand ervaring met de viscositeit van gietklei?
Staat daar een bepaalde waarde voor of is dat iets wat je zelf moet uitzoeken en bij elke soort gietklei weer anders kan zijn.

Groetjes Let.

6 antwoorden

  • Hallo Let,

    Voor het zelf maken van (aardewerk)gietklei ben ik altijd uit gegaan van 5kg poeder+2 liter water +15gram soda.De variabele factor is waterglas die bijgevoegd aan bovenstaand recept tussen de 7 1/2 en 15 cc bedraagt.Naast water bepaalt dit de viscositeit.

    Veel hangt af van de vorm van het gietwerk.Bij het maken van een gietklei recept voor tegels is b.v. nauwelijks waterglas nodig,maar voor sculptures,waarvan de mal uit meedere delen bestaat luistert het nauwkeuriger.Ook de zuigkracht van de mal is van belang;is de mal droog dan wordt een dun gietmengsel beter verdragen.

    Bij slip decoraties van gietklei kan de viscositeit varieren van dun tot dik.Hier gaat een vergelijking met verf op.

    Mijns inziens is de viscositeit individueel/naar omstandigheden afhankelijk.

    Rob
    beantwoord
  • Dankjewel Rob!

    Ik kan me wel voorstellen dat je voor elke andere vorm weer een andere viscositeit nodig hebt. Ik had gehoopt dat ik een pasklaar antwoord zou krijgen maar ik begrijp nu dat dat wat te veel gevraagd is. Ik heb nu een viscositeit van 67. Maar heb al wel gemerkt dat dezelfde viscositeit bij 2 verschillende samenstellingen van gietklei totaal andere diktes geven als ze b.v. 20 minuten in de mal zitten.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Beste,
    Ik weet niet waarvoor je deze info nodig hebt maar als dit helpt:
    Gietklei heeft een perfecte water - klei verhouding als exact 1 LITER gietklei tussen de 1750gr en 1820gr weegt.
    Dit helpt al met het bepalen of de verhoudingen kloppen. Als de vloeibaarheid van de gietklei toch niet goed is kun je die bijstellen met Dolapix (defloctouant) (druppels 0.1%-1%) of met waterglas maar dan moet je 24uur wachten voor je het mag gebruiken. goed roeren en zeven. De wanddikte die zich afzet op de mal hangt af van de ruimte koud of warm, droog of vochtig, af de mal zeer droog of nog vochtig is enz... als je met een gietring werkt kun je de wanddikte met een mes controleren.

    Grtjes Domi
    docent "gietmallen maken" bij KunstWerk[t]
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Het leek me makkelijk om het op die manier te kunnen bepalen. Ik ben een papiergietklei aan het uitproberen. Dit zal ongetwijfeld een ander litergewicht hebben. Als ik zou weten wat de perfecte viscositeit zou zijn dan weet je precies hoe vloeibaar het steeds moet zijn, dacht ik.
    Maar misschien heb ik het helemaal mis hoor. Zou heel goed kunnen!! Ik doe maar wat!!!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Beste Let,

    U kan nog steeds mijn manier uitproberen als je weet wat het papier dat je toevoegt weegt. Zo kun je dit bijrekenen en zien af je verhouding goed is.
    Want gietklei is nu eenmaal een bijzonder fenomeen. De viscositeit is veranderlijk terwijl de verhouding van de ingrediƫnten hetzelfde blijft. Dus je gietklei kan perfect correct zijn maar de viscositeit is veranderlijk, het gaat hierom het wel of niet zweven van de kleideeltjes. Als je de juiste toevoeging doet om dat zweven te verbeteren gaat de vloeibaarheid van de klei verbeten. De gietklei kan je ook zo op het zicht beoordelen. Je merkt al hoe goed en gemakkelijk het roert. Er mogen geen dikke kringen zich vormen als je de roerstok omhoog houdt om de klei te laten druppen. Ik dop mijn vinger in de klei en het moet zijn zoals pannekoekenbeslag. Dus niet te dik en niet te dun. De rest komt wel door ondervinding, experimenteren en blijven proberen.
    succes.

    Groetjes, Domi
    beantwoord
  • Dankjewel!!
    Ik ga verder met experimenteren! Het gaat wel goed komen!
    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.