ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > molochiet

Ik heb wat rondgeneusd op "klei' en nu heb ik de vraag: Wat is het verschil tussen molochiet,porseleinaarde en gecalcineerde kaolien?
gevraagd

7 antwoorden

• Filip,
    Porseleinaarde= kaolien of Aluminiumsilicaten met nog gebonden watermoleculen.
    Gecalcineerde kaolien= door verhitting de watermoleculen laten ontbinden, echter op lage temperatuur, net genoeg voor de moleculaire herschikking te bekomen.
    Molochiet= merknaam voor Mulliet. Dit is porseleinaarde die tot 1400°C wordt verhit en uiteen valt in Aluminium-mono-silicaat en vrije silicaat. (1 Al²O³. 2 SiO² naar Al²0³.SiO² + 1 SiO²) De vrije silicaat (kwarts) wordt verwijderd, zodat er enkel nog mulliet overblijft.
    beantwoord
  • Ha Lucien,

Welke porseleinaarde moet ik dan in het volgende recept gebruiken? Ik heb bij mijn kleiboer een glazuurboek gekocht maar bijna alle recepten bevatten "porseleinaarde". Ik heb het al gevraagd waar ik het boek gekocht heb en daar weten ze het ook niet zeker. Jij kan me zeker verder helpen.
    Het rakurecept gaat als volgt : alkalische fritte 75
    Porseleinaarde 10
    flint 10
    tinoxide 4
    bentoniet 1
    +kopercarbonaat 6
    beantwoord
  • Filip, ik denk ook: kaolien, niet gecalcineerd.
    En als u ergens 'vuursteen' ziet staan, bedoelen ze hiermee 'flint'.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    waarvoor wordt molochiet dan gebruikt?
    In glazuur of in klei?
    beantwoord
  • Filip, molochiet (mulliet) wordt meestal in grove korrel in porselein gebruikt ter vervanging van chamotte. T-material zijn kwaliteit is ook door de vervanging van chamotte door mulliet, gezien het verhogen van het Al²O³ en het verlagen van het SiO².
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Bedankt voor uw informatie.
    En bedankt om al uw kennis met ons te delen hé.
    beantwoord
  • Dat is ook de bedoeling van ieder die hier een antwoord op een vraag geeft, Filip. Graag gedaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.