ALGEMEEN > Stoken > Reduceren op lage temperatuur

Ik wil met steengoed-reductieglazuren (celadon, asglazuren) gaan experimenteren. Echter ik heb alleen een elektrische oven. (Ja ik weet dat je theoretisch ook in een elektrische oven kunt reduceren, maar daar help je de spiralen mee naar de knoppen, dus dat wil ik niet).

Ik zit nu te denken om met Ytong blokken een eenvoudig hout- of gasoventje te bouwen. Dat kost bijna niets, en ik heb gelezen dat die blokken het tot ongeveer 1100 graden volhouden.

Vervolgens is dan de vraag of het mogelijk is om b.v. celadonglazuren in de elektrische over, dus oxiderend, gaar te stoken op b.v. 1260, en ze vervolgens in zo'n hout- of gasoventje 'na te bakken', en dan op b.v. 1050 graden te reduceren om de gewenste kleur te krijgen.

Werkt dit, of moet je echt op de gaarbrand-temperatuur oxideren? Heeft iemand hier ervaring mee?
gevraagd

1 antwoorden

  • Geert, ik vrees dat deze werkwijze niet zal lukken. Reductie krijgt u maar als het glazuur is uitgesmolten en u zal daardoor maar een heel oppervlakkig effect bekomen. Het glazuur gaat vermoedelijk niet voldoende 'verweekt' zijn om zijn 'zuurstof-moleculen' af te geven.
    Wat u wel kan doen zijn glazuren, zoals celadon of tenmoku-glazuren aanmaken voor lage temperatuur. Vergelijkbaar met raku-reductie-glazuren. Hetzelfde principe kunt u ook met as-glazuren doen. De smeltstoffen dienen enkel verhoogd te worden. U mag uiteraard niet hetzelfde resultaat verwachten van deze glazuren, gezien er zekere mineralen die enkel aktief worden op hogere temperatuur niet kunnen meespelen, of een andere hoeveelheid vereisen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.