ALGEMEEN > Diversen > Terug van weggeweest

Hallo,
misschien hebben jullie al gezien dat ik onlangs mijn eerste berichten op het forum gezet heb.
Ter introductie zal ik wat vertellen over mezelf.
Het is meer dan 15 jaar geleden dat ik voor het laatst geboetseerd heb.
Maar ik ga de draad weer oppakken en heb nu serieuze plannen.
Dus we zullen elkaar ongetwijfeld nog vaker zien/horen op het forum.
Ik heb een foto bijgevoegd. Mijn eerste werk sinds jaren.

Bijlagen:
gevraagd

23 antwoorden

  • Even raden... Michel Jackson?
    beantwoord
  • Ik weet niet wie, maar hij krimpt al goed...kan hij snel de oven in.
    beantwoord
  • Ook zoiets.....
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Skeletor heeft echt wel iets van MJ. Wordt het ook geglazuurd en welke kleur? Ik vind 't heel mooi gemaakt.
    Wil je nog een foto plaatsen als het helemaal af is,
    Greetz T
    beantwoord
  • Nu ik nog een keer even goed kijk,zit z'n onderkaakje los van z'n bovenkaak zodat ie ook kan klappertanden,dat zou helemaal tof zijn. Of is dat mission impossible?
    Ik heb nog nooit een skeletor geprobeerd vandaar mijn nieuwsgierigheid.
    beantwoord
  • Ahh Marie, een dood vogeltje. Dat is zielig voor het beestje.
    beantwoord
  • Ja Merlijn, dat vond ik ook. Het wilde graag bij ons zijn.
    Het kwam bij ons uit de schoorsteen in deze "vorm". Daarom heb ik het verzilverd. Nu kan het "blijven".
    Je hebt goed werk geleverd, Merlijn.
    Zitten de verstandskiezen er nog in?? :-)
    beantwoord
  • marie, wil je uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Ik zou het graag met een slangenschedeltje willen doen.
    beantwoord
  • Het is verzilverd?! dat had ik niet gezien op de foto.
    Bedankt voor je compliment, en nee, de verstandskiezen heb ik voor het gemak maar getrokken.
    Overigens had mijn voorbeeld helemaal geen tanden, dus ik heb een en ander zelf moeten verzinnen daarop.
    Nu maar hopen dat hij niet ploft in de oven.
    Hij is uitgehold, met luchtgat in zijn neuswortel en de onderkaak opengewerkt ("ajour"), dus afwachten.
    Daarna glazuren, maar ik moet nog kijken hoe of wat.
    Laat hem eerst maar door de hel gaan.
    beantwoord
  • Merlijn.
    Ik hoop dat dit werk na de "hel", hemels terug komt. Daarna zou ik met dit biscuit gebakken werk onder mijn arm, naar de controle van de tandarts gaan??? (Als ik zou durven....want mogelijk komt 't nóóit meer thuis...)
    Glazuren?? Dát is lef hebben.
    We horen gráág de uitslag, ná de biscuit én daarna!

    Anne: Je vraag hoort naar mijn mening niet in het vaarwater van Merlijn, maar mijn werkstuk van zilverklei roept je vraag op en ik weet niet waar elders te antwoorden, dus dan toch maar hier.... als "tussendoortje".

    Titel: Een kind kan de was doen...

    Het totaal uitgedroogde skeletje (uit die schoorsteen) was helemaal gaaf en ik vond het, nét als Merlijn erg zielig. Dit nakomertje uit het nest, is verloren gegaan, ruim voor het schoonmaken van de schoorsteen. Zodoende kwam ik op het idee dat deze dood niet voor niets moest zijn geweest....
    Met penseel, met PMC-zilverklei pasta, heb ik op dit vogelkopje zéker 6 keer een laagje opgebracht en tussendoor iedere keer laten drogen.
    Voor mij betekende dat: elke dag een laagje.
    Rekening houdend met verschillende gaatjes open te houden om de beenderen van het skeletje te kunnen laten "verbranden" zodat de "verbrandingsresten" er uit kunnen.
    Gebakken op 850 graden, hoogste stookcurve, met een "kapsel" van keramiek er over heen ter voorkoming van??
    (Kapsel was bedoeld voor een eventuele bescherming van oven. Dat kapsel heb ik toen speciaal gemaakt van klei in een vorm van een halve bol en biscuit gebakken. Ik vraag me nu af, of dat werkelijk nodig was voor een keramiekoven maar voorkomen is beter dan genezen.)
    Dat is alles.

    Voor mij is zilverklei: leuk voor erbij maar ik vind er geen uitdaging in. Om dan terug te komen bij het werk van Merlijn, dát is bijv. een uitdaging. Dit werk moest nog gevormd. De mijne wás al gevormd.
    beantwoord
  • Hoi Marie
    Ik vind het werk van Merlijn ook super een geweldige uitdaging. Erg knap om dit zo te maken.
    Merlijn, ik ben erg benieuwd naar het werk als het straks klaar is!

    Het slangenschedeltje waar ik het over had, heb ik gevonden op Texel op een stukje kust aan de waddenzee. Het lag tussen de "rotsblokken" in.

    Het schedeltje is op zijn tanden na, helemaal gaaf.
    Ik wil hem dus met zilverklei bewerken en kijken of ik de tandjes erbij kan boetseren.
    beantwoord
  • Dag Anne,

    Ja ik ben ook erg benieuwd.
    Vandaag naar glazuur gekeken, en ook gekocht, maar heb net een combinatie ontdekt die ik eigenlijk mooier vind.
    Wordt waarschijnlijk weer extra bestellen.

    Ik wens je eveneens veel succes met de zilverklei.
    Dat worden dan erg dunne fijne tanden lijkt mij toe ...precisiekarweitje.
    beantwoord
  • Okay, de schedel is geglazuurd en ik heb het resultaat op foto staan.
    De foto's laten wel een glans zien, maar de echte 'vettigheid' kan ik niet goed op de lens krijgen.

    De schedel tikt regelmatig...misschien een restantje keramische lijm dat ik gebruikt heb om een haarscheur mee op te vullen. Drukverschillen/temperatuurverschillen misschien?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Of een niet "passende" glazuur, Merlijn???
    beantwoord
  • Zoals je ziet past de glazuur wel.
    Heb je zelf ook wel eens tikkende dingen gehad???
    beantwoord
  • Zou het misschien het glazuur op de haarscheur kunnen zijn? De bron van het tikkende geluid lijkt daar wel te zitten. Voor de rest zit het er muurvast op. Ik verwacht niet dat de schilfers eraf zullen springen ofzo.
    beantwoord
  • Zoals u kunt horen past het glazuur blijkbaar niet. Zo te zien is het een mooi glazuur, maar is niet "elastisch" genoeg. Vandaar ook dat de zichtbare spikkels lichtjes gaan uitlopen. De haarscheurtjes zullen nog toenemen. Niet erg hoor, zolang het geen echte barstjes worden. Mooi werk.
    beantwoord
  • Oh, ja hoor, Merlijn. Ik heb wel eens "tikkende" dingen gehad.'t Tinkelde toen bij mij nog een aantal dagen heftig door :-) Het "jasje" (de glazuur) paste toen duidelijk niet op mijn werkstuk, om één of andere reden.
    Ergens op het forum is dat toen ook besproken........
    Nadat het "storende" getinkel over was, zat mijn schaal vól met craquelé. Het is bij mijn werk ook zeer duidelijk te zien. Het vakkundig oog zal direct zien, wat er aan de hand is (of is geweest). Gelukkig betreft het bij jou géén gebruiksgoed. Dus: zolang het er niet afspringt??? :-)
    Gezien de foto: mooi werk Merlijn.
    beantwoord
  • Bedankt voor het compliment Marrie, maar ik vertrek van dit forum wegens zo te zien censuur.
    Elke 'expert' die afhankelijk is van de centen zal zichzelf hier proberen te profileren. Erg blasé.

    Temeer omdat ik van tevoren een haarscheur in de klei had ivm drogen, en daar kwam de tik ook vandaan.
    Inmiddels is het tikken vrijwel opgehouden, en ik zie praktisch geen verschil.
    Bovendien volgen de zwarte plekjes de gravitatie - het glazuur is weinig visceus geweest en dat heeft dus niets met elasticiteit te maken.
    Sorry, maar ik laat me niet inpakken door iemand die op basis van minieme informatie zich even wil laten gelden.
    Ik zal op deze website geen reacties meer plaatsen, dus reageren heeft niet zoveel zin.
    Dus dat was het dan: weg van teruggeweest. Tabee.
    beantwoord
  • Merlijn, mijn oprechte spijt voor het helpen zoeken naar een oplossing. Ik had me laten misleiden door het vakjargon "haarscheur" , wat enkel, naar mijn zeer, maar dan ook zeer bescheiden mening van toepassing is op glazuren. Indien die haarscheurtjes optreden is dit een teken dat het glazuur niet 'elastisch' genoeg is ten opzichte van zijn drager. Met nederige hoogachting.
    L.T.
    beantwoord
  • Merlijn jammer ..want je maakt mooi werk en er zijn een aantal boeiende reacties.
    Maar ook duidelijk is dat je bij één onschuldige reactie die je niet past afhaakt en dat is ……????
    Petrus.
    beantwoord
  • Wat betreft: censuur.
    Niemand hoeft zijn expressie aan banden te leggen.

    Het eventuele suggereren van profileren hier, zal waarschijnlijk zéér weinig centen opleveren.

    Ik lees boosheid en dat is jammer.
    Ook in het verwijderde schrijven was boosheid te lezen.
    Jammer dat je vertrekt, Merlijn want je ging zo positief van start.

    Reageren heeft op een forum naar mijn idee, toch wel altijd zin.
    beantwoord
  • Wat betreft: censuur.
    Er zijn inderdaad een paar berichten door mij verwijderd. In deze berichten was, zoals hierboven is omschreven, boosheid te lezen. Het Discussieforum is er niet om modder naar elkaar te gooien. Erger je jezelf aan iemand? Houdt dit dat voor je of vecht dit onderling uit. Doe het in elk geval NIET in het topic zelf.
    V.w.b. het verwijderen van de berichten ben ik misschien te snel geweest en had ik de betrokkenen hierover eerst persoonlijk moeten aanspreken. Mijn excuses hiervoor.
    KLEI keramisch magazine
    Yoka van Hatum
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.