ALGEMEEN > Techniek > hoe zwarte en rode klei te decoreren?

Ik heb verschillende hoofden en borstbeelden gemaakt van rode en zwarte klei. Nu de boel gebakken is wil ik er eigenlijk nog wel "iets" mee. Maar wat?? Glazuren vind ik zonde van de kleur van de klei. Nu heb ik eens een borstbeeld gezien van rode klei waar wat bruine vegen overheen zaten. Maar waarmee zal dat aangebracht zijn? Schoensmeer? Bijenwas? Geen idee dus.
En wat kan er nog met zwarte klei? Word het mooi als ik er transparante glazuur overheen doe, of is dat zonde? Wie heeft goede ideeën?
Alvast hartelijk dank

6 antwoorden

  • Hallo Monique,ik vindt het wel mooi om rode of zwarte klei in te wassen met b.v een witte engobe of te decoreren met een sinterengobe.Test het eerst uit op een proef werkstuk om te kijken of het bevalt.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Dank je wel voor het meedenken. Nu mijn volgende vraag. Ik heb géén idee wat engobe is?! Kan je me dit vertellen of doorverwijzen naar een site waar dit op vermeld staat?
    Dank!
    beantwoord
  • Ergens op dit forum staat een vrij nieuwe opening, Monique, over het opbrengen van was. Dit staat onder: "algemene onderwerpen", Keramiek behandelen met was.
    Rookstook vind ik ook erg mooi op rode klei, mits het werk vóór de biscuit is gepolijst, maar dat polijsten is een persoonlijke mening.
    Evengoed vind iemand anders het ongepolijst mooi.


    beantwoord
  • Hallo Monique,

    De bruine vegen waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk van mangaanoxide. Je mengt water met een klein beetje mangaanoxide en schildert dat met een kwast op de klei. Daarna stoken.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Monique,engobe is een vloeibare klei vaak in een andere kleur.De engobe wordt gebruikt om de oppervlakte van het werkstuk te verbeteren(voor latere decoratie) of om een texture aan te brengen.

    Aan sinter engobes is een fritte toegevoegd zodat ze deels smelten.Voor meer informatie/recept;

    http://www.ceramicstoday.com/articles/engobes1.htm

    Engobes van goede kwaliteit zijn ook kant en klaar bij de leveranciers te koop.

    Rob
    http://robhendriks.blogspot.com/
    beantwoord
  • Dank je wel allemaal om zo met me mee te denken. Ik heb dus keuze uit meerdere opties....... en ik ga ze allemaal proberen!
    Thanks!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.