ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodglazuur

een vraag aan iemand die veel van glazuren kent, en ik denk dat ik wel weet wie ? kan je in een recept met loodbisilicaat vervangen door loodsicilicaat of loodborosecilicaat ? het recept is als volgt :
loodbisilicaat 45
natronveldspaat 8
boraxfritte 26
kaolien 6
tinoxide 7
maagzout 8
dit is een zeer mooi glazuur die prachtig uitvloeit op 1150° maar kan al gebakken worden vanaf 1040° tot 1170°. ik heb nog zoveel vragen over frittes die in een amerikaans boek staat over pemco- ferro- hommelfrittes. kan mij iemand vertellen door welke ik die kan vervangen en die in belgie te koop zijn ? of waar ik informatie kan vinden?

6 antwoorden

  • Hallo Mieke
    http://home.comcast.net/~frankgaydos/frits.html
    dit is het adres waar de samenstelling van de verschillende frittes te vinden is.

    De meeste van de frittes van Ferro Pemco enz. zijn inmiddels verdwenen en worden ook niet meer gemaakt.

    Natuurlijk is het mogelijk om loodbisilcaat te vervangen voor loodmonosilicaat of een loodboorsilicaat.
    Dat is een kwestie van omrekenen.
    Alleen loodbisilicaat is een veilige grondstof wat betreft lood afgifte en loodmonosilicaat is dat niet.
    Dus waarom veranderen?

    Frans
    beantwoord
  • dag frans, dank u wel voor de tips, maar de reden is dat ik zoveel grondstoffen staan heb, waaronder de boor en secilicaat. maar daar ik geen scheikundige achtergrond heb!!! kan ik dit niet omrekenen. misschien nog een tip van jullie??? dank mieke
    beantwoord
  • voor een goede omrekening heb je wel de samenstelling van de boraxfritte nodig. Ik heb even gekeken maar er zijn veel verschillende. Zomaar een boraxfritte pakken kan wel veel verschil opleveren. Frans
    beantwoord
  • Hallo Mieke

    Je hebt geen samenstelling van de fritte begrijp ik.
    Ik heb dus een berekening gemaakt met de fritte die ik gebruik fritte 84933 van Johnson Mattey

    Vanuit de segerformule heb ik het volgende recept verkregen met inrekening van jouw grondstoffen.

    Natronveldspaat 32
    kaolin 4
    Tin oxide 6
    loodmonosilicaat 30
    loodboorsilicaat 17
    Maagzout (Natriumbicarbonaat)6
    Krijt 5

    Probeer dit eens

    Om meer over de verschillende dingen te weten te komen is een glazuurboek en een glazuur programma een vereiste.
    Boek of boeken eerst kijken in de bieb of daar iets aanwezig is.
    Neem geen amerikaanse boeken want die gebruiken teveel andere stoffen dan hier verkrijgbaar.
    Een goed glazuurprogramma is " glazechem" even kijken op google voor het juiste download adres.
    Het is shareware maar je kan het een poosje uitproberen.
    in glazechem is ook een grondstoffenlijst met daarin de meest voorkomende fritten van ferro enz.
    Ook de segerformule van de betreffende grondstoffen.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • loodglazuur en dat geldt voor alle loodverbindingen zijn in de EU verboden voor gebruiksvoorwerpen alleen nog als restauratieverf of glazuur. Gerrit van Rijn
    beantwoord
  • Hallo Gerrit, loodglazuren zijn niet verboden in de EU. Loodverbindingen zoals oxyde -, carbonaat ed. wel in verven. Lood gebonden in een zekere verhouding met o.a. kwarts door versmelting is wél toegestaan. Kristal is toch ook nog in de handel, niet?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.