ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gietklei

Wie kan mij helpen met de gouden tip.
Onlangs heb ik een mal van een melkpak gekocht en verschillende keren gegoten op verschillende manieren. Helaas is er toch iedere keer een wand losgeraakt met het uitgieten en is er geen resultaat te boeken gezien de klei van de ene wand dan nog steeds nat is en de rest snel vervormd en soms niet meer te gebruiken.
Ik heb het snel uitgegoten en langzaam zodat het gat niet vacuum kan sluiten tijdens het gieten, beide opties hebben mij tot nu toe niets opgeleverd.
Wie kan mij helpen goede gegoten melkpakken te gieten .
Wie heeft daar ervaring mee, en kent het probleem?

4 antwoorden

  • Wanneer het een wat oudere mal is, Trix, dan kan het zijn dat het probleem bij de mal gezocht moet worden.
    Op dit forum onder Algemeen - Gips - Gipsen mal - geplaatst op 12-01-09 staat een tip waar je misschien iets mee kan doen??
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Trix, het lijkt mij dat de wanddikte van het gegoten melkpak niet dik genoeg is m.a.w. je moet de gietklei langer in de mal laten staan en tussentijds gietklei bijvullen.
    Het zou ook aan het type gietklei kunnen liggen. Aardewerk gietklei lost gemakkelijker dan steengoed of porselein gietklei. Is de mal wel helemaal droog, haal je het werk er niet te vlug uit?
    Vierkant werk lijkt me moeilijker lossen als rond werk, en een mal die uit 2 delen bestaat lost moeilijker dan een mal die uit 4 delen bestaat. Ik hoop dat je met deze tips wat kan.
    Rob
    beantwoord
  • Hallo Trix,
    Ik heb even gezocht op mal en melkpak. Ik kwam toen uit bij Dutch Molds. Hier staat ook een melkpakmal waarin ze gietklei k-150 gebruikten en een opzettijd hadden van 20 of 30 minuten met deze klei. Misschien kun je dat eens proberen met die tijd en die klei en allicht kunnen hen je verder helpen. Zoniet, informeer dan bij de zaak waar je je mal hebt gekocht.
    Succes
    beantwoord
  • Dank je wel ik ga hier mee verder proberen en op onderzoek uit. Dank je wel!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.