ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei en draden van wol

Ik zou graag eens willen proberen om wollen of katoenen draden, in gietkei te dopen, om er vervolgens een vorm mee te maken. Op een gegeven moment verbrand natuurlijk het wol. Zou het werkstuk dan nog heel blijven?
Is het wel een goed idee om wol in de oven te laten verbranden, want ik wil natuurlijk geen problemen. Dan heb ik nog een vraag, ook zou ik weleens willen werken met kippegaas en papierklei, is dit gevaarlijk m.b.t brand, ik werk in een schuur, dus goed ventileren is geen probleem, komt er veel rookontwikkeling, of bijna geen? zou graag het willen weten als iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt,vriendelijke groet sil woudt

23 antwoorden

  • Sil,Je kan van kippegaas/paperclay sculptures maken.Ik denk wel dat je gebruik moet maken van porselein paperclay.Telkens als een laagje droog is, een nieuw laagje slip aanbrengen op de kippegaas armature.

    Paperclay geeft wel rook en stank ,tijdelijk in de opbak fase, maar geen brand gevaar.Is de hoeveelheid paperclay die je bakt niet zo groot dan valt de overlast wel mee.

    Rob
    beantwoord
  • Sil,
    U kan zowat alles wat verbrand in klei stoppen. Bij gietklei moet u steeds in gedachten houden of wat u er in stopt niet gaat bezinken tijdens het gietproces. Wol, katoen, sisal,paraffine-korrels, om het even. Koffiedik geeft ook mooi resultaat, om maar iets te noemen. Hooi of kaf lukt ook best. Geen brandgevaar, wél rook. Uw oven goed ontluchten met schouwopening open.
    beantwoord
  • Het lijkt me goed, Sil wanneer je openingen laat in je werk waardoor de te verbranden materialen kunnen "ontsnappen".
    Wanneer op een gegeven moment het wol zal verbranden, moet dat natuurlijk wel ergens heen.
    Wanneer het nergens heen kan zal het werkstuk stuk gaan, naar mijn mening.
    beantwoord
  • Koffiedik, Lucien?????
    Hopjes-klei????? :-)
    beantwoord
  • Marrie, nog nooit koffie-dik-gietklei gekeken? Mooi hoor. :-) Met thee-buideltjes kan het ook, maar dan zonder het buideltje met touwtje. :-)
    beantwoord
  • porselein met pannengruis is ook erg mooi om naar te kijken :)
    beantwoord
  • Nee. mannen, nog nooit klei met koffiedik gezien.
    Nog nooit geen porselein met pannengruis bekeken.
    Fotootje??? :-)
    Ik ga koffie zetten als experiment. :-)
    beantwoord
  • Zeer mooi effect, wit porselijn met pannegruis erin. Kan u krijgen op de lokale tennisclub, als ze nog op rood gravel spelen. Het fijn stof er uit zeven en dan alles wat op een keukenzeef achterblijkt, erook uit. Aan de buitenkant aanbrengen als structuur is ook mogelijk.
    Bij koffiedik blijven enkel gaatjes achter. Na de bisquit-brand even opschuren om dit 'poreus' effect te vergroten.
    beantwoord
  • Gisteravond meteen na de koffie een beetje klei genomen en daar koffiedik doorheen gedaan.
    Een aantal kleine werkjes, snel even in een mal gedrukt, zijn nu inmiddels droog. De oven is vol en dit kan er vanavond nog even bij in. Ik zal morgen het resultaat kunnen bekijken. :-)
    beantwoord
  • Marrie, u hebt toch deca gebruikt he? :-)
    beantwoord
  • Nee...Lucien, dát heb ik niet!!!
    Verslaafd aan een boel klei en een beetje échte koffie...
    kan vast geen kwaad.
    Morgen resultaat!
    beantwoord
  • Nou, wat een gezellige antwoorden!! decaf en pannegruis. Wist niet dat mijn vraag zoveel teweeg zou brengen. Maar nu we dan toch bezig zijn,zou ik jullie willen vragen of jullie misschien willen kijken op de site van silke decker. Ze maakt ontwerpen van wol en gietklei. Maar ze doet haar werken maken op een bol van gips aan de buitenzijde!
    Bij het drogen van dit werk krimpt toch de klei waardoor scheurtjes ontstaan? Heeft een van jullie een idee om mij bij dit probleem te helpen,
    Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties,
    vriendelijke groet van mij
    Sil
    beantwoord
  • Sil, Silke werkt niet met gietklei, maar met slib. In samenstelling is daar een klein verschil én toepassing. De bol is niet gesloten en is zo te zien van gips, maar kan ook van piepschuim zijn. Na het lederhard drogen kan/moet u de vorm eruit halen. Bij een gesloten bol kan u met een ballontje werken.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je snelle reactie. Bedoel je daarmee dat het krimppercentage van slib minder is op gips dan gietklei. Het is toch zo,dat wanneer je klei,gietklei,slib aanbrengt op de buitenkant van een mal,dat de klei dan krimpscheuren krijgt tijdens het drogen omdat klei krimpt? zou het misschien helpen als ik een mal bestrooi met wat kaolien of met wat zeep? Zodat ik het wat eerder zou kunnen lossen? Naar mijn mening laat klei die op de buitenkant is aangebracht niet los,maar scheurt?
    gr sil
    beantwoord
  • Sil, de getoonde open stuktuur heeft een zekere elasticiteit, meer dan een gesloten wand. Als u op een piepschuimbol gaat werken, is het best dat u die eerst met folie voor keukengebruik inpakt tegen het verkleven. Bij gipsmallen is dat niet nodig, gezien door het onttrekken van het vocht, de klei hiervanzelf lost. Gietklei is al met waterglas vermengd om het slib in suspensie te houden. (tegen bezinken) Als u met wollen draad gaat werken, volstaat van broodjesklei of poederklei een papje te maken, slib. Daar drenkt u de draad in. Even laten uitlekken en op uw vorm leggen. Na een tijdje gaat de klei mat worden en dan lichtjes donkerder worden. Dat is het moment om de mal te verwijderen. Wacht niet tot de klei opnieuw lichter van kleut wordt, want dan is de kans groter dat die gaat scheuren. Zoek hiervoor assistentie. Leg uw werkstuk op bv. een hoofdkussen wat goed luchtig is. Enkele uren later zal de klei voldoende zijn uitgehard om eventueel te veplaatsen. Succes.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien voor je duidelijke antwoord.Ik ga
    hier morgen meteen mee aan de slag!! Nogmaals dank,groet sil.
    beantwoord
  • De biscuit is klaar en de proefjes met koffiedik zijn, zoals Lucien al zei, voorzien van héle kleine gaatjes.
    Er kwamen zoals gezegd wat meer gaatjes, werd duidelijker,nadat het geschuurd was.
    Nu heb ik voor dit snelle experiment i.p.v. gietklei een beetje klei met chamotte genomen en de koffiedik er even doorheen gewalkt.
    Wanneer dit, met deze klei, al een klein maar toch duidelijk effect geeft verwacht ik met gietklei een wat groter effect en dit zou inderdaad (bedankt Lucien, voor de leerstof) best mooi kunnen zijn. Ik heb plezier gehad in dit "snelle" experiment, zo even tussendoor.
    Er staat nog gietklei voor aardewerk.
    Ik kan nog aan koffiedik komen. :-)
    Pannengruis, Hans, wordt wat moeilijker.
    Heb nog wel wat Dominicaanse Republiek strand-zand wat misschien een vervanger zou kunnen worden?
    Van hieruit, weer terug naar Sil.
    Sil: veel succes met het te maken werkstuk. We hopen nog iets te horen.

    beantwoord
  • Is dat geen mooi excuus voor uw koffieverslaving Marrie ? :-)
    Draaiklei met 20 tot 40 procent koffiedik als vervanger van chamotte en vergelijkbaar met papierklei. Het werkstul wordt ook aanzienlijk lichter. Wat rookontwikkeling tijdens de stook (als een koffiebranderij).
    Als de ontstane gaatjes te klein zijn kan u ook ipv koffiedik, ook losse zeer kleine piepschuimbolletjes in de klei doen ( zorg eerst dat de klei zacht genoeg is voordat u die bolletjes toevoegd en maak ze ook wat vochtig tegen statische electr. effect). Marrie, pannengruis-chamotte kan u vinden op een tennisclub met outdoor pleinen.
    beantwoord
  • Verslaving? Oppassen dat ik geen extra koffie maak in verband met verzamelen koffiedik. (opdrinken doe ik dus niet :-))
    Ik heb géén 20 tot 40 % koffiedik toegevoegd in mijn eerste experiment. Mogelijk 10%.
    Draaiklei heb ik in voorraad, dus wat houdt me tegen om deze te voorzien van méér koffiedik.
    De tijd ervoor vrij te maken en wachten totdat de oven vol is, zijn redenen voor een volgende uitslag van een volgend experiment.
    Aangezien er ook andere plannen zijn heb ik geen idee of dit binnen korte tijd gerealiseerd wordt.
    De pannengruis-chamotte vervalt voor mij maar ik vind dit onderwerp ook interessant en open hiervoor een nieuw "onderwerp op het forum" over gebruik van toegevoegde materialen in het "kleigebeuren".
    Sil maakt hopelijk deze discussie af met de "uitslag".

    beantwoord
  • Marrie, leuk te vernemen dat koffiedik een mens kan motiveren om er tegenaan te gaan. :-)
    Ik denk nog enkele tips te hebben wat u met die Poros-structuur kan doen. De ontstane gaatjes met pigment of oxydes invullen, opnieuw bisquit-bak, oppervlak opschuren met zandpapier om de pigment-restjes te verwijderen, vooral op witbakkende klei.
    Bij rookstook kan deze open structuur ook benut worden als u bv. de gaatjes met fritte of glazuur invullen, bisquitbak, schuren, rookstook. De gaatjes blijven als witte puntjes achter. Wie kan dit verder aanvullen?
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik ben ook bezig met het ingieten van verschillende materialen, heb je al goed resultaat met jouw experimenten?
    Groeten,
    Barbara.
    beantwoord
  • Beste Barbara,
    Wat leuk dat je ook bezig bent met het ingieten van verschillende materialen! Inmiddels na vele uurtjes heb ik het resultaat gekregen dat ik wilde hebben. Leuk om te zien wat er wel en niet kan. Wil iedereen nog even bedanken voor de goede adviezen,heb er veel aan gehad. Hoop nog iets te horen over jou experimenten,Barbara. Wens jou ook veel succes,
    een warme groet, Sil Woudt
    beantwoord
  • Hallo Sil,

    Heb jij ook kant ingegoten? Ik probeer dit in te gieten maar er ontstaan vaak scheurtjes tijdens het drogen. Heb jij hier ervaring mee? Ik wil bijvoorbeeld ook een rondgebreid textiel ingieten (een mouw van een trui bijvoorbeeld) Ik schuif deze om een ballon en dan dompelen. Vervolgens krijg ik weer scheurtjes bij het drogen.

    Alvast bedankt,
    Groeten,
    Barbara Vos.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.