ALGEMEEN > Klei - algemeen > Toegevoegde materialen in het klei-gebeuren.

In een vorig onderwerp hebben we het gehad over het toevoegen van koffiedik of theeblaadjes in de klei en de gevolgen er van.
Omdat het betreffende onderwerp daardoor mogelijk wat "rommelig" zou kunnen worden heb ik besloten om een aparte discussie op te zetten waarvan een ieder deze natuurlijk ook eventueel weer kan "onderverdelen" in een opvolgende aparte discussie?

1. Koffiedik/theeblaadjes toevoegen aan klei is dus benoemd maar kan hier misschien breder getrokken worden.

2. Gravel van tennisbanen door de klei walken is ook benoemd en kan hier door een ieder óók breder getrokken worden wanneer er behoefte aan is?

3. Piepschuim door de klei mengen?

4. Fijngezeefd zand gebruiken aan de buitenkant werkstuk? (uit welk land dan ook) Ervaringen?
Tevens gebruik van mint-zand wat "normaal" gebruikt wordt voor een schone vogelkooi en voor decoratie.

5. Gebruik van verschillende glassoorten horen we momenteel weinig meer van.
Vele glassoorten kunnen gebruikt worden bij een gladbrand.
Sommige mensen zijn er op "gebrand" om glas te krijgen/te hebben van bushokjes (bushaltes)
om te gebruiken voor die gladbrand.
Dit schijnt een lager smeltpunt te hebben???

Ik ben benieuwd op een reactie.

Groetjes: Marrie.

32 antwoorden

  • Alle soorten granen. In China gebruikt men al eeuwen rijstkorrels in porselein.
    beantwoord
  • Ivm die rijstkorrels: hoe blijven die "rijstkorrel"? Ik bedoel : worden de korrels bij het mengen onder klei dan niet slap en zwellen ze dan niet op? Ontploffen ze dan niet in de oven?
    En gaat dat dan ook met gewone witte klei? Het is maar omdat ik dat wel eens zou willen proberen.
    beantwoord
  • Filip, die rijstkorrels gaan wel een heel klein beetje uitzetten, maar krimpen opnieuw bij het uitdrogen van de klei, wat een beetje ruimte geeft en er geen mini-haarscheurtjes kunnen ontstaan. Ze gaan niet ontploffen maar branden weg en laten een rijstkorrel-vormig gaatje achter. Als u deze in porseleinaarde gaat vermengen en als draaiklei gebruikt (dunwandig draaien) kan u er nadien een celadon of transparant glazuur op aanbrengen. De gaatjes gaan zich met het glazuur vullen en haast doorzichtige rijstkorrels achterlaten. Wordt veelvuldig toegepast bij theekommetjes. Een klassieker, zeg maar.
    beantwoord
  • Nou, Lucien, dát lijkt me nog niet zo gemakkelijk.
    Het draaien met porselein komt toch altijd vrij precies?
    Dingen mogen toch niet fout gaan tijdens het draaien met porselein want ik heb een informatie dat het porselein na een verbetering in het draaiwerk, zich tijdens de biscuit weer gaat vervormen in de eerste staat vóór de verbeteringen?
    Porselein moet toch zoals benoemd een zeer dunne wand hebben want dan is het toch op zijn mooist en
    mocht er dan ook nog rijst bij in zitten dan komt men deze korrels tegen tijdens het draaien en is dit echt een onderwerp voor een vér gevorderde draaier! Toch?
    Ik kan me voorstellen dat de dunne scherf van het porselein met een flinterdunne structuur van de rijst, bijzonder mooi moet zijn. En, toevoegen op gewone draaiklei? eker wel even de rijst erdoor walken en een tijd laten rusten, voor het draaien.
    beantwoord
  • Marrie,
    Ik breng maar een bruikbaar vulmiddel aan hoor. Wel een vulmiddel dat in porselein de scheiding maakt tussen draaiers en afdraaiers. :-)
    U kan uiteraard dit ook bij draaiklei en zeker voor boetseren gebruiken. Daar kan men het volume klei halveren, waardoor het werkstuk aanzienlijk lichter maakt en een toch aparte textuur geeft die men nadien kan gebruiken om oxydes of pigment in te wassen. Nu ja, uitproberen he. ( de harde en goedkoopste bulk-rijst is prima )
    beantwoord
  • Dus gaat het zo: de porseleinaarde mengen met een hoeveelheid rijstkorrels, water toevoegen en daarmee draaien(na alles zeer goed gekneed te hebben hé)? Of moet er nog baal clay,.. aan toegevoegd worden?
    Ik heb al met porseleinklei gedraaid en dat ging vrij goed. Het is inderdaad zo dat porselein een "memory" heeft.
    beantwoord
  • Filip, de rijst er droog onder mengen. Enkel water toevoegen indien de klei te stug is (te droog) om te draaien. Wat bedoeld u met porselein heeft een memory ?
    beantwoord
  • Wel daar bedoel ik mee dat porselein onthoudt wanneer je een fout maakt tijdens het draaien. Je moet direct perfect de vorm draaien die je wenst te bereiken en niet teveel aanpassingen meer maken. Is het niet?
    beantwoord
  • Ho, dat is wat u bedoeld met 'geheugen'Filip. Maar dat gaat op voor alle klei en draaiwerk hoor. Even voorbeeld of we elkaar goed begrijpen: Een cilinder draaien en dan opentrekken naar een schaal-vorm. Gegarandeerd barsten bij drogen of bakken. Is het dat?
    beantwoord
  • Ik geloof dat Carla dat niet zo bedoeld, Lucien.
    Mogelijk bedoeld Carla dit:
    Wanneer men bijvoorbeeld een rond kommetje heeft gedraaid van porseleinklei en men maakt een ongelukje en krijgt bijv. in de wand een deukje en men hersteld het deukje om de ronde vorm terug te krijgen dan zou de laatst aangebrachtte wijziging zich "herstellen" tijdens de biscuit. Het werk zou dan na de biscuit terug het deukje hebben.
    Dat is wat men mij heeft verteld maar ik heb er zelf géén ervaring mee!
    Bij aardewerk of steengoedklei komt men zoiets in deze vorm, niet tegen.

    beantwoord
  • Zoals Marrie het beschrijft is zoals ik bedoel Lucien. En waarschijnlijk ook omdat de porseleinklei veel stugger is om mee te werken doordat ze weinig elasticiteit heeft.
    beantwoord
  • Ho, Filip is Carla !! Mijn excuses F.. Carla.
    Klei heeft dan wél een geheugen van een kip hoor. Ik zou daar toch niet teveel op rekenen. Maar wat ik heb aangegeven is voor elke klei van toepassing, maar bij porseleinaarde iets sterker. Ik denk dat dit komt omdat porselein veel aluminiumoxyde bevat, en dat geeft 'rek' aan de klei. De meest plastische klei is die met veel alu.ox. En komt erbij nog dat eens het sinterpunt bereikt deze spanning zich kan ontladen en daardoor deels de oorspronkelijke vorm zal terugnemen, denk ik.
    beantwoord
  • Aha,dank je voor je uitleg!Eigenlijk ist carla die mailt met filip(mijn man)zijn mailadres. In feite is het om het even :filip of carla. Mijn man is ondertussen even gebeten door de keramiekmicrobe als ik.
    beantwoord
  • Even weer van de porseleinklei, terug op de toevoegingen.
    Ik heb van de Dominicaanse Republiek, donker-rood zand.
    IJzerhoudende grond dus.
    Dit wil ik eigenlijk op het oppervlak van een werkstuk aanbrengen.
    Het is gewoon een idee en vraag me af wat hier het eindresultaat van zal worden.
    Ik heb geen werkstuk klaar. Tot op heden nog niet echt mijn gedachten hierover laten gaan. Het zand wacht zeker al 5 jaar op mij dus hieruit blijkt: enige haast heb ik hiermee niet.
    Het zou natuurlijk wel goed kunnen dat door boeiende reacties, dingen sneller worden opgepakt.
    Ik verwacht er namelijk zelf geen extreme bijzonderheden van... :-)
    Iemand ervaring met rood, vrij grof zand, bijv. uit deze omgeving?

    beantwoord
  • Marrie,
    Ik heb lange tijd met ijzerzandsteen gewerkt. De bruinrode natuursteen waar de helft van Frankrijk mee gebouwd is. Ik denk dat dit niet zoveel zal verschillen met uw zand. Zelf rolde ik daar plakken klei in zoals u met panneerkruimels zou doen. U kan dit ook rijkelijk tegen de net gedraaide pot smakken, net voor deze zijn diameter heeft, en dan enkel langs de binnenzijde opwerken. Als men daar een zeer dun laagje transparant glazuur over spuit om alles goed te fixeren, bekomt men een donkerbruine spikkel. Als u dat door een zeef 100 mesh haalt , en in een dekkend wit glazuur met een lang smelttraject mengt, hebt u ook een 'speciaal effect'. Nu ja, ik zal je wel bezig houden met je zand. :-)
    beantwoord
  • Welja, Lucien: gewoon terug naar de zandbak. :-)
    Ik kan er niet genoeg van krijgen. Afgelopen week ruim 30 uur met klei "gespeeld en dat noemt men hobby. Aangezien ik nog niet uitgespeeld ben zal ik het zand eens van het zoldertje van mijn ateliertje pakken. Binnenkort wil ik toch weer draaien...of afdraaien, hoe men het maar wil noemen en bij een mislukt potje kan ik deze altijd even door dat zand rollen.
    Wanneer deze test is gedaan, laat ik het weten.
    Nog even geen tijd voor de zand-spikkels door een glazuur. Wanneer ik daar mee bezig ga, kon dat nog wel eens lang duren vóórdat men een goed ogend resultaat heeft? Met alle kosten van dien?
    Evengoed toch wel fijn dat ik "bezig" gehouden wordt!!!
    beantwoord
  • Van dat bruin-rode natuursteen uit Frankrijk, had ik in het verleden ook al wat meegenomen, Lucien.
    De test staat klaar, nu nog drogen, wachten op de biscuit.
    beantwoord
  • ...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marrie, laat ons zeker het resultaat zien. :-)
    beantwoord
  • Ja hoor, dat doe ik. Het duurt nog even want de oven is met het werk wat al staat, nog niet vol. Er wordt eerst nog wat meer werk gemaakt voor deze stook.....
    Ik ben zelf erg benieuwd. Leuk hoor, die experimentjes.. of zal het niet???? :-)
    beantwoord
  • Biscuit gebakken:
    beantwoord
  • Het bestand van de foto is vermoedelijk te groot.
    Morgen hoop ik foto 's te plaatsen van biscuit en gladbrand.
    beantwoord
  • biscuit gebakken
    Bijlagen:
    beantwoord
  • nou, kijken of t nu lukt...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • --
    Bijlagen:
    beantwoord
  • --
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Eh, prachtig Marrie!
    Ik heb een grote kubus gemaakt van kleiplaten uitgerold in zilverzand. Hij staat nog te drogen. Had dit ooit gelezen ergens op de site maar nooit meer aan gedacht.
    Per toeval er weer achter gekomen. Had zilverzand op de raku-ovenplaat gelegd, een pot op gezet en daarna (i.v.m. ruimte) opzij geduwd. Het zilverzand was tegen de onderste rand van de pot gekomen en vastgebakken. Prachtig ruw oppervlak geworden.
    Spannend toch.
    beantwoord
  • Altijd leuk, Inez, dat experimenteren.
    Bedankt voor je complimentje en ik ga er nóg eens mee aan de slag maar dan toch, op een andere manier.
    De foto is geplaatst om te laten zien dat werken met zand goed mogelijk is en het onderwerp spoort aan tot meerdere experimenten.
    beantwoord
  • Lucien: bedankt voor alle informatie.
    Daardoor was ik behoorlijk gemotiveerd om eens iets met het zand te doen!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Halloo, Als een beeldje na het biscuitbakken toch is gebroken en ik lijm dit met keramische klei moet het dan eerst weer biscuitgebakken worden of kan ik direct glazuurbakken dus lijmen en glazuren en dan in de oven ?
    En welke hoeveelheid papierklei kan ik mengen met hoeveel lijm want dit is ook een mogelijkheid om een nieuw beeld te ceeeren toch ?
    bvd voor het antwoord groeten Lian Boeren
    beantwoord
  • Rijst toevoegen aan gietporselein heb ik al in de klas gezien.
    Maak niet meer gietklei-rijstmengsel aan dan je nodig hebt. De rijst gaat schimmelen en hard stinken als hij langer staat.
    beantwoord
  • anna, wat Dettol aan toevoegen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.