ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > cmc in spuitglazuur
Mag je cmc gebruiken in spuitglazuur ? Deze vraag eigenlijk meer ivm het onderhoud van het spuitpistool.
10 antwoorden
-
Ja hoor Filip. Het is zelfs levensbesparend voor de spuitkop, gezien dit een beetje als smeermiddel werkt en het bezinken van het glazuur in de reservoir tegengaat. Het glazuur gaat wel iets minder snel opdrogen. Oppassen voor 'aflopers'. :-)
-
Bedankt Lucien, het is de eerste keer dat ik met een spuitpistool ga werken.
Daarvoor heb ik altijd gekwast. Bij de kant en klaar glazuren ging dat goed.
Nu heb ik me bedolven onder de glazuurboeken om zelf meer kennis op te doen ver het glazuren. Ik lig er soms wakker van. 50% van mijn staaltjes van zelfgemaakte kwastglazuur zijn gelukt , de andere 50% denk ik dat ze te ongelijkmatig en te dik gekwast waren.Daar voegde ik ook cmc aan toe.
Ik voel me soms precies een student die moet blokken dat zijn leven ervanaf hangt. Ik wil ook alles altijd in één keer kunnen hé
Morgen is het de grote testdag met het spuitpistool. -
Hallo Filip..dat eigenlijk Carla is (?)
Niet te veel druk geven. Zo weinig mogelijk en het werkstuk op een schijfje zetten. Stoppen met draaien= stoppen met spuiten. Nadien grondig reinigen en er wat water in laten staan. De bewegende delen steeds goed olieën of siliconenspray. Spannend allemaal. En 50% is een goede score. Er zullen vast bij de miskleunen ook nog enkele bruikbare zitten. Glazuur moet je ook leren kennen. Elke stook is anders. Nog niks weggooien en massa proefjes maken en alles goed noteren in het grote-glazurenboek. -
Lucien, bedankt hoor! Aan dat grote glazurenboek heb ik al geschreven tot in de late uurtjes. En sorry voor de verwarring ivm de namen hé! Carla
-
Carla,
Als u zich een zeer goed naslagwerk willen aanschaffen ivm alles wat u over glazuren wil weten van a tot z.: KERAMISCHE GLASUREN van Wolf E Matthes. Het is wel in het duits. Hopelijk is dat geen obstakel, maar dan nog is dit een boek dat ik u kan aanraden. Bij uw kleiboer zal die wel op de plank staan om eens in te kijken. -
Lucien, daar ga ik zeker eens naar op zoek gaan. Ik heb in een ver verleden nog duits gehad dus dat zal wel lukken.
Aha, en nu mijn eerste spuitwerk : Gespoten met een "rodspeed" met spuitmond 1,40. Het was wel even wennen om te doen maar het glazuur ligt er wel veel egaler op dan voorheen. Ik heb om het verschil te zien 1 test gekwast en de rest gespoten. Nu moet ik de testen wel nog bakken. Ik laat je nog horen of zien hoe ze uit de raku-oven komen. -
Hallo.
Net kersvers aangemeld in de digitale klei. 't Ging erg vlot, maar ter zake. Ik las iets over cmc in een glazuur. Goed voor de spuit blijkbaar, maar wat is cmc eigenlijk voor goedje? -
Hans, CMC is het basisproduct voor emulgatoren in bv. ' kwastglazuren '. Ook verkrijgbaar onder verschillende merknamen. Maakt bv. bentoniet of ander verdikkingsmiddel overbodig. Werk ook deels als lijm.
nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose -
O, dat is goed om te weten Lucien, want ik heb al wat spuiten gemolesteerd. Het waren dan ook wel wel niet de duurste spuiten. Maar ik ga erzeker onze "kleiboer" over informeren. Als ik dan ook geen behangselplaksel meer hoef te gebruiken, denk ik dat we weer een stapje verder zijn gekomen. Bedankt voor de tip.
-
Hans, de goedkoopste ( bovenlader ) spuiten zijn goed genoeg op voorwaarde dat je er enkele sets naalden en spuitkoppen extra bij aankoopt. Dit zijn de enige delen die uitslijten.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.