ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > glazuur bladdert af en craqueleert

Ik heb een paar dunne potjes gegoten met gewone gietklei, deze zijn gebakken aan 950 graden. Ik wil ze nu glazuren om te bakken aan 1250 graden. De glazuur heb ik erin gegoten, een beetje rondgedraaid en dan mooi uitgegoten. De potjes werden helemaal nat aan de buitenkant, ze zijn ook dun. Dan heb ik ze te drogen gezet omdat ik de buitenkant enkel de rand wil dompelen en de scherf te nat is. Maar nu zie ik dat het glazuur craqueleert zodat er stukjes loskomen. Het is wel een mooie tekening. Waaraan zou dit kunnen liggen, het glazuur te lang in het potje gelaten?

5 antwoorden

  • Liliane, ik zie het al gebeuren. :-) Erg. Vermoedelijk is het glazuur te dik en gaat er door de tijd van manipulatie, te veel op de scherf zitten. Een iets meer water toevoegen en er wat CMC bijvoegen. Het glazuur gaat minder snel 'aanzuigen' en achteraf gaat dit ook beter verlijmen.
    beantwoord
  • Ja, een dag later viel het glazuur in stukjes van de wand, dus ik heb de schaaltjes terug uitgewassen, de glazuur terug gezeefd (spaarzaam zijn he). Dan heb ik de werkjes goed laten drogen en er een ander glazuur ingegoten, dat hecht beter en de laag is dunner. Van het vorige glazuur heb ik er toch eentje in de oven gestoken, de bovenrand met de vinger terug aan de wand gewreven en de onderkant gelaten voor wat het was. Ik ben heel benieuwd, maar zal nog tot morgen moeten wachten om de oven te openen, zouden de stukjes samengesmolten zijn of opgekruld? Met fijn gietwerk is het toch moeilijk om een passend glazuur te vinden om er met de hand op te zetten of te gieten, maar als het lukt is de keramiek zo licht en dat is waar ik naar op zoek ben. Ik vraag mij af of ik er na de ruwbak een sinterengobe kan opzetten. Dan heb ik nog een vraagje: wat is CMC, een lijm?
    Ik zal zeker een paar foto's doorsturen van mijn testjes, gelukt of niet gelukt, maar ik hoop op het eerste.
    beantwoord
  • Liliane,
    CMC kan u vinden bij de leverancier keramiekbenodigdheden onder verschillende merknamen. Even bevragen of surfen in hun catalogus.
    CMC werkt als lijm én houd het glazuur in suspensie (anti-bezink-middel). Het glazuur gaat ook langzamer drogen zoals bij 'kwastglazuren'.
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord. Hierbij het resultaat van de schaaltjes en potjes, ze zijn allemaal gebakken aan 1250 graden. De bovenste met het randje aan de bovenkant(okerkleur) was het glazuur dat craqueleerde, hier en daar zitten nog vlekjes, maar het is onderaan wel nog mooi samengesmolten. De rest was redelijk gelukt, maar ik ben eigenlijk in het begin nooit helemaal tevreden. Maar zo weet ik waar ik verder kan op zoeken. Gietwerk blijft moeilijk om te glazuren, maar de CMC zal ik zeker proberen. Nu ben ik dezelfde schaaltjes aan het gieten maar veel dikker, ze blijven 30 minuten in de mal, maar deze polijst ik als ze bijna droog zijn, dan bakken aan 900 graden, overgieten met sulfaten en in de ton met hout de vlam erin.
    beantwoord
  • 2de poging
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.