ALGEMEEN > Stoken > een bak/glazuur procede

hallo allemaal,

In okt. 2003 plaatste Jack deze stookcurve op het forum
0 -200 4uur
200 -500 3 uur
500 - 650 3 uur
650 -800 2 uur
800 -970 4 uur
970 -1200 2 uur
3 uur pendelen
1200 -650 4 uur
650 -500 3 uur
500 - 0 6 uur

Het lijkt mij een goede stookcurve voor het volgende,
rauwe scherf overgoten met een sinterengobe (tegeltableau van creaton 264), vervolgens gedecoreerd met onderglazuren. Alleen begrijp ik de pendeltijd van 3 uur niet. Kan iemand dit verduidelijken. Gaat door deze lange pendeltijd de boel niet te veel pruttelen (blazen) en de decoratie uitvloeien. Wie helpt mij, alvast bedankt Marianne
gevraagd

3 antwoorden

  • Marianne, begrijp ik goed dat deze curve er vier uur over doet om naar 200°C te gaan? En om 650°C te bereiken, men daar 10 (tien) uur over doet ? Als dat zo is, lijkt me dat helemaaal geen goede stookcurve.
    beantwoord
  • hallo lucien,
    Bedankt dat je in ieder geval wilt meedenken. Mij leek het opstoken in tien uur naar 650C juist:"op zeker spelen". Temeer daar de gasen en het vocht zodoende de tijd krijgen te ontsnappen. Wesselink heeft het over het tegengaan van blaasjes, pokken en putjes door voorzichting en niet te snel stoken. Omdat Wesselink het ook over het opkoken van een glazuur heeft dit ten gevolge van of een te hoge toptemperatuur of een te lang aanhouden hiervan, hierdoor het glazuur zou gaan borrelen door verdamping van eigen ingredienten. Zeker wanneer hierna snel gekoeld wordt het de verschijning van blaasjes bevordert. Dus dat langzaam opstoken baart mij geen zorgen maar het 3 uur vasthouden van de eindtemperatuur. Ik zou graag willen weten wat hier het nut van zou kunnen zijn, en of een half uur pendelen in geval van bovengenoemde stookcurve niet voldoende is. Marianne
    beantwoord
  • Marianne,
    Het best wat u kunt doen is onder deze topic alles eens doornemen wat er over stookcurven te lezen is. En dat is te gek om dit hier nogmaals te hernemen. laat me al één ding duidelijk stellen: Stookcurve = temperatuur + tijd + atmosfeer. Pendelen is een tekort aan temperatuur aanvullen met tijd. Denk zoals in de keuken: uw oven instellen op 200°C is één ding, maar dan kan u ook nog de tijd en de bakwijze ( warme lucht, grill enz ) instellen.
    Al u na het doornemen van al deze tekst ergens nog vragen zijn, vraag. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.