ALGEMEEN > Klei - algemeen > Ophangingssystemen wandsculpturen

Ik ben op zoek naar een professioneel ophangingssysteem om porseleinen wandsculpturen op te hangen. Wie heeft daar ervaring mee?

6 antwoorden

  • Hilde, deze vraag is te vaag om gericht advies te krijgen. Hoe groot zijn die sculpuren? Hoe zwaar zijn die? Zijn die achteraan vlak of hol? Is dit als permanente plaats of verplaatsbaar ? Buiten of binnen? veel gegevens he? :-)
    beantwoord
  • dag Lucien,

    De wandsculpturen worden binnen permanent opgehangen.
    Achteraan zijn ze vlak.
    Hoe groot en zwaar ze zullen zijn, weet ik zelf nog niet. Maar het gaat over grote opp. Waarschijnlijk zal ik ze in verschillende stukken maken om er dan ter plekke één groot geheel van te maken.
    Een andere vraag die ik daarbij heb is:
    Welk materiaal is meest aangewezen om porselein op te kleven? (ivm gewicht)
    Ik ben aan het begin van een opdracht en moet nog veel onderzoeken. Ik wou even horen of iemand al ervaring had en die wou delen.
    beantwoord
  • Hilde,
    Dan is het zeer eenvoudig: stap naar een steenkapper en vraag om steenlijm met een verharder. Hij zal u zeggen hoe die te verwerken. De ondergrond moet wel beton of baksteen zijn. Geen pleisterwerk.
    beantwoord
  • Zo permanent is het nu ook weer niet...
    De opdracht is voor een kantoorruimte. Waarschijnlijk zullen ze na een bepaalde tijd wel iets anders willen hangen veronderstel ik. Maar de bedoeling is wel om het permanent te maken. (Zo zie je maar hoe onduidelijk woorden soms kunnen zijn.)
    Ik dacht meer aan systemen voor een expositie die gedurende langere tijd blijft lopen. Of aan mensen die hun werken zo ophangen dat je niets van het ophangsysteem ziet.
    beantwoord
  • Hoi Hilde,

    Om mijn keramiek op te hangen gebruik ik schilderij haakjes. (De haakjes die je met kleine spijktertjes door een metaalplaatje moet bevestigen.) Het gedeeltje waar de spijkertjes in moeten lijm ik op het werk. Aan weerzijde van het werk aan de achterzijde 1 haakje. Dan span ik een ijzerdraad tussen de daadwerkelijke haakjes (dus waar je het schilderij aan op hangt), zodat je nu het werk op kunt hangen, zonder dat je bevestigingsmateriaal ziet.
    Op deze manier kun je dit werk ook ophangen in een expositie aan de ophangsystemen voor schilderijen.
    Ik hoop dat ik eea duidelijk genoeg heb verwoord.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Je kunt ook,maar dat is meer een idee voor wanneer de sculpture nog zacht is,met het uiteinde van een penseel een gleufje maken aan de achterzijde (voor een spijker of schroef).

    De penseel er schuin aan de achterkant in steken en met een draaiende beweging weer terug trekken.Uit kijken dat je niet te diep steekt en de penseelpunt er aan de voorzijde van de sculpture uit zou komen.Deze methode werkt ook wanneer de wandsculpture zich nog in een mal bevindt.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.