ALGEMEEN > Techniek > hoe stook ik geglazuurde ballen?

Hallo, ik heb ballen gemaakt +-20cm doorsnede. Ik heb ze al biscuitgebakken op 1000gr en zou ze nu willen glazuren op 1285gr. Aan de onderkant heb ik een gat gelaten van 1,2cm. Bij de biscuitbak heb ik het gat naar boven gericht maar bij de glazuurbrand kan ik dat moeilijk doen want dan is de "bovenkant" niet geglazuurd. Als ik de bal op zijn gaatje zet, dan kan er geen lucht meer ontsnappen.Of geeft dat niet bij de glazuurbrand?
gevraagd

8 antwoorden

  • Je kan de ballen gewoon op het gaatje zetten hoor.
    Bij de biscuit- en bij de glasstook.
    De lucht ontsnapt gewoon.
    beantwoord
  • een gat van 1 mm is al groot genoeg
    beantwoord
  • Anne en Jose, het geeft dus niet dat het gaatje afgesloten is door de ovenplaat? Moeten de dampen er dan niet uit kunnen?
    beantwoord
  • Van het ogenblik dat je een gaatje hebt gemaakt in je werk kunnen de dampen ontsnappen, geen probleem dus, je kan gerust de bol op zen gaatje zetten. Desnoods kan je hem ook op een steuntje in de oven zetten.
    Groetjes, Liliane
    beantwoord
  • alle vooruit, dan ga ik ze op hun gaatje zetten hé.(Op een steuntje zal niet gaan want het is hoogbak )
    Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Met keramiek heb je toch nooit gedaan hé. En bij mij ist nog maar 't begin!
    Groet
    Carla
    beantwoord
  • Waarom kun je de bal dan niet op een steuntje zetten, Carla, bij een hoogbak????
    beantwoord
  • Dan zakt de bal toch door de steuntjes? Dat heb ik toch altijd gezegd geweest : "Boven de 1150 gr geen driepikkelkes gebruiken!"
    beantwoord
  • Hmmmm , bij mijn weten is dat nog nooit gebeurd dat de bal door zen steuntjes zakt op hoge temperatuur ;((
    Groetjes, Liliane
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.