ALGEMEEN > Klei - algemeen > hoe dun kan ik bakken?

Dag mensen,

Voor een sculptuur maak ik een grote hoeveelheid (800st) kleine kopjes uit gietklei. Nu de mallen goed droog zijn krijg ik het ritme van het eindeloos gieten goed te pakken en ik zou graag de vaart er in houden. Ik ben alleen op dit moment niet in staat om te bakken en weet dus niet of ze er ueberhaupt goed uit komen. Ze hebben namelijk maar een wanddikte van +/- 1,5 mm. Vraag ik teveel van zulke gietklei (steengoed) of moet dat lukken?

Een ander vraagje is; ik zou ze graag alleen van binnen willen glazuren en de buitenkant onbehandeld laten, gaat dit goed of creeert dit teveel spanning in het materiaal?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!

gr, peter
Bijlagen:

2 antwoorden

  • dag Peter,

    Alleen van binnen glazuren is goed mogelijk.
    Verstandig is dan om de glazuurlaag niet dik aan te brengen. Bij een glazuur wat onder drukspanning staat ( het tegenovergestelde effect van craquele) zal de klei omdat die zo dun is scheuren.
    Of je wanddikte van 1,5 genoeg is, dat denk ik wel. Ik heb echter geen ervaring met gietwerk omdat ik draai.
    Dun gedraaid werk kan het hebben dus ik verwacht dat gietwerk ook wel goed zal gaan.
    de temperatuur van stoken is daarbij natuurlijk van belang.
    je schrijft steengoed gietklei, dus verwacht ik ook dat je op steengoed temperatuur zal stoken.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Hartelijk bedankt voor je reactie. Ga ik met een gerust hart verder gieten.

    Merci, Peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.