ALGEMEEN > Gips > Soort gips voor mal

Een tweede vraag maar even in een nieuw onderwerp.
Ik moet dus 20 - 30 objecten maken. Welk soort gips kan ik het best gebruiken voor de mal? Ik heb gelezen dat dit modelgips is. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe vaak kun je een mal gebruiken?
Het is voor mij allemaal de eerste keer, dus een heel spannende opdracht.
Groet,
Hanneke Bruijnjé

7 antwoorden

  • Hallo Hanneke,

    Voor een gietmal kun je het beste modelgips gebruiken. Er zijn allerlei soorten gips in de handel. Hoe harder de gips des te minder vochtopname, dus des te minder geschikt voor gietmallen.
    Bij gebruik van gewone standaard gietklei (bv uit de handel) kun je er oprekenen dat je de mal toch wel minstens 80 keer kan afgieten zonder dat de originele vorm te veel wordt aangetast (door de electrolieten in de gietklei).
    met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Dag Hanneke, ik gebruik MOLDA 3 normaal dat is een heel goeie gips voor mallen...de verhouding 1 volumedeel water op 2 volumedeel gips en dit geeft 1 of ietsje meer volumedeel gips, veel succes

    ( link naar technische fiche : http://www.bpbformula.com/MediaPDFs/NL/plaquette%20formula%20NE.pdf )
    beantwoord
  • Hallo Marleen,

    Ik heb even op de site gekeken. Waar is deze gips te koop?
    Groet Hanneke

    Hallo Michel,

    Bedoel jij ook dit soort gips?
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,

    Het lastige met gips is dat de verschillende firma's eenzelfde type gips verschillende namen geeft. Vroeger was er een handige markering. Voor werkmallen was een gips met nr 67 als hardheid geschikt (bijvoorbeeld 'Komet'). Het getal 67 gaf aan dat je 67% van het beoogde hardegipsvolume aan water nodig hebt om er het gipspoeder in te strooien. Voor een hardere gips was het gipsgetal dan lager; ik gebruik bijvoorbeeld een gips 55 voor moedermallen. Deze gips heet bij mijn leverancier 'Elfenbein'.

    Als ik de lijst met gipssoorten van Molda bekijk lijkt mij dat Molda 3 geschikt is voor werkmallen (om in te gieten met klei).

    Is dit een antwoord op je vraag?
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Hallo,

    Het gips is hier - in Belgie - bij handelaars van bouwmaterialen ( van stucadoorsmaterialen ) te koop. Het type is dus "MOLDA 3 NORMAL"
    Een link van een verdeler voor nl : http://www.thiessensbv.nl/stuc.htm ... of effe googlen met 'MOLDA 3 NORMAL'

    ( Voor een idee van prijs : in Belgie betaalde ik laatst voor een zak van 25 kg : 9.01€ op 11/02/2009 )

    Succes met het zoeken,
    Marleen
    beantwoord
  • Hallo Michel en Marleen,

    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga op zoek naar Molda 3 normal. Zal ongetwijfeld te koop zijn in Nederland.

    Het zal even duren voor ik mallen gemaakt heb en proeven etc. maar een resultaat zal ik hier melden.
    Tot dan,
    groet en een ieder bedankt voor de bijdrage,
    Hanneke

    beantwoord
  • Was net op zoek en vond Van Neerbos als leverancier in Nederland van de zogenaamde Molda3. Heb ze nog niet kunnen bellen of het daadwerkelijk aanwezig is, maar allicht een tip voor zoekenden in NL. Ze zitten op 12 plaatsen in Nederland, waaronder ook in Tilburg
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.