ALGEMEEN > Klei - algemeen > Uitgedroogde klei (1)

Misschien een domme vraag maar moet het brood klei UIT de zak? Of (omdat hij hard is geworden zit er wellicht een piepklein gaatje in de zak) met zak en al onderdompelen?
gevraagd

6 antwoorden

  • Doe je klei in een emmer doe er een ntate doek om en doe het deksel erbovenop dicht
    Klei mag nooit uitdrogen succes
    beantwoord
  • Hallo Kim.
    Iedereen doet het misschien weer anders maar ik maak de klei zo klein mogelijk door hakken en breken en dompel het dan pas onder.
    Weet dat je het zo klein mogelijk moet maken maar het waarom is even geleden,heeft iets met de kleiplaatjes te maken?Kan ook zijn dat het zo beter samen te voegen is na die tijd?

    Een gaatje in een pak kan altijd gebeuren en soms wordt het gewoon hard door het lange staan.Vind trouwens dat rode en zwarte klein sneller hard worden dan witte...toeval?

    Nogmaals,een ander doet het misschien anders maar op deze manier doe ik het al jaren en tot nu toe is de klei dan weer goed en zonder problemen te gebruiken.

    Succes,Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Hallo, klei mag wel uitdrogen...je kan ook je restjes klei terug bij elkaar verzamelen en laten drogen...dan water opgieten en helemaal laten verpulveren...daarna op een gips plaat uit laten lekken en als hij goed is kneden en hergebruiken...succes
    beantwoord
  • Hallo,

    Zodra ik nieuwe broden klei binnen heb, snijd ik deze in plakken. De plakken verpak ik in handdoeken die vochtig zijn en deze gaan dan in een afgesloten plastic zak. De klei blijft dan redelijk vochtig en gaat schimmelen, wat naar mijn idee alleen maar ten goede komt van de kwaliteit. Droge klei is slecht verwerkbaar.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Wanneer de klei binnenkomt per pallet (Ik bestel de laatste jaren 100 pakken tegelijk = dus 1000 kilo) dan is het nogal bewerkelijk om deze te verpakken in vochtige handdoeken. :-)
    De klei blijft in de verpakking en de verpakkingen worden stuk voor stuk nagekeken vóórdat het geheel onder het huis in de kruipruimte wordt gelegd.
    Klei kan men het best op een vorstvrije, koele donkere plaats bewaren. De verpakking om de klei is dusdanig dat er verder weinig mee kan gebeuren.
    Mocht ik toch te maken krijgen met een totaal uitgedroogd pak klei dan doe ik deze in een emmer en zet de klei helemaal onder water. Dit laat ik een etmaal of wat langer staan, afhankelijk van de uitdroging.
    Daarna is de klei vrij gemakkelijk in zijn geheel uit de emmer te halen en wordt in stukken gesneden en gewalkt op de gipsplaat. Mocht de klei iets té nat zijn om te walken dan laat men de klei een tijdje op de gipsplaat liggen, vóórdat men begint te walken/kneden.
    Klei is altijd opnieuw te verwerken, wanneer het nog niet gebakken is.

    De klei, opgeslagen in de verpakking, zoals hierboven beschreven, schimmelt nog steeds niet na bijna 1 jaar.
    Wel slaat de klei in sommige verpakkingen wat groen uit. Wanneer men de klei in de verpakkingen opslaat, zoals ik het doe, zou men er eventueel rekening mee kunnen houden dat de stickers op de verpakking aan de zijkant komen en zichtbaar blijven.
    Mocht dat niet het geval zijn dan kunnen bepaalde stickers binnen een half jaar, onleesbaar worden. Dat kan lastig worden als men verschillende soorten klei op elkaar stapelt....

    Soms worden bepaalde kleisoorten van bepaalde groothandels ook wel onverpakt aangeboden en dan krijgt men de klei afgewogen en deze wordt verpakt, onafgesloten in het plastic gerold.
    Deze kan men best bewaren in een goed af te sluiten, plastic emmer.

    beantwoord
  • Marrie,

    Nee, als je zoveel pakken klei laat bezorgen is dat niet doenlijk. Maar dat doe ik dus niet en ik heb met mijn wijze van opslaan zeer goede ervaringen, maar uiteraard ook in deze geldt zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen moet het doen op de wijze die hem/haar het best bevalt.
    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.