ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > barst in bord

Wie kan mij helpen?

Een tijdje geleden heb ik een goede gietmal gekocht voor een bord,bij keramiekos.
Het bord heeft een doorsnee van 30 cm en dikte van 1 cm.
De gietklei in de mal gieten verloopt prima de gietklei verdeeld zich goed enz.
Na een dag haal ik de mal uit elkaar en dan heb ik een mooi bord.
Ik laat dit bord vervolgens leerhard worden en dan doe ik er bv engobe op en laat het dan drogen,vervolgens stook ik het bord op 950 graden alles verloopt nog steeds prima.
Met de glazuurspuit breng ik vervolgens transparante glazuur aan.daarna stook ik rustig het bord op 1050 graden.Ik laat dan de oven langzaam afkoelen.als ik het bord er vervolgens uithaal dan zit er in het midden meestal een flinke barst in. het is nu al een paar keer mis gegaan. met steengoed bakken niet en daarna met glazuur bakken wel. De andere spullen die in de oven zitten bv schaalen daar gaat alles goed mee.

Alvast hartelijke dank voor jullie advies.

Jan

gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo

    Haal het bord wat eerder uit de vorm.
    Misschien zit de scheur er al in maar zie je het niet bekijk het even met een vergrootglas.
    stook de bisquit 20 graden hoger

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Waarom spreek je over steengoed bakken? Je bakt je bord eerst op 950°C, dat is aardewerk. Daarna doe je glazuurbrand op 1050°C, dat is ook aardewerk. Gebruik je de juiste glazuur? Gebruik je aardewerkglazuur en op de juiste temperatuur? In een gegoten bord zitten een aantal spanningen, met je glazuur verhogen die spanningen, als beide niet goed op elkaar zijn afgestemd, kan je problemen hebben. Door het aanbrengen van de engobe verzwak je ook tijdelijk je bord.
    beantwoord
  • hallo,

    is uw bord langs beide kanten geglazuurd?
    anders krijgt u een ongelijke spanning van de glazuur op de scherf, met een barst tot gevolg,
    holle gegoten werken ook altijd binnenkant en buitenkant glazuren

    groetjes, dirk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.