ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > HVLP glazuurspuit zoals van Wagner

Heeft iemand ervaring met het spuiten van glazuren met een HVLP- (High Volume Low Pressure) spuit zoals Wagner die verkoopt. Zo ja met welk type. Heb je geen problemen met glazuur? Heeft zo'sn spuit voldoende capaciteit. Is het resultaat gelijkmatig. Heb je dan geen afzuiging nodig?

10 antwoorden

  • Hier een antwoord van mijzelf. Ik heb pas de kleinste Bosch HVLP gekocht de Bosch PFS 55.
    Voor het spuiten van latexverf is hij prima. Voor glazuur gaat het te snel en is de straal te breed waardoor je veel te veel verliezen hebt. Dus toch maar de gewone spuit met compressor!
    beantwoord
  • Ik heb sinds jaar en dag ttz 8 jaar een glazuurspuit van Wagner (klein model) ik ben daar buitengewoon tevreden over, het spuiten is zuiniger dan een gewone verfspuit. Een nadeel is dat de beker onderaan staat dus bij sommige glazuren zakken de zware metalen zoals cobalt en koper sneller naar de bodem. Dit kan echter verholpen worden door een beetje bentoniet toe te voegen aan je glazuur. Let op het spuit zeer zuinig dus let op de glazuur laag (dikte)
    Groetjes en veel plezier
    beantwoord
  • Ik toch willen weten welk type Wagner spuit jij hebt, want ik kom er niet uit en wil geen miskoop doen.
    Zouden de W550 of W610 geschikt zijn voor glazuur?
    beantwoord
  • Beste, Ik heb de glazuurspuit van wagner de W600, maar ik weet niet of die nog gemaakt wordt. Niet tegenstaande heb ik nog een nieuwe beker en spuitstuk gekocht ongeveer 2 jaar terug, je moet weten dat glazuur spuiten een grotere slijtage heeft dan gewone verf en dit is het nadeel van die spuit je kunt er geen appart onderdeeltje van kopen dus altijd een nieuwe beker. Ik heb ook de w 610 en de w550 maar heb die nog niet voor glazuur gebruikt maar die spuiten hebben wel apparte onderdelen die te verkrijgen zijn. Ik zal ze eens uittesten maar ik denk dat dit evengoed moet werken. Dus nog veel keramiek plezier en laat iets weten. Groetjes Dirk
    beantwoord
  • Ik denk dat ik de W610 dan ga proberen. Die heeft een losse motor, dus dan heb je minder gewicht in je handen lijkt mij. En lukt het niet met glazuren, dan kunnen we er altijd nog mee klussen, want we hebben genoeg andere verfklussen te doen. Ik laat het t.z.t. weten en bedankt voor je antwoord!
    beantwoord
  • Heel graag hoor ik wat de ervaringen zijn met de W610. Ik overweeg eenzelfde aanschaf.
    beantwoord
  • Ik vond de W610 te hard blazen, maar daar heb ik een aanpassing voor gemaakt. De verbinding tussen slang en apparaat is heel eenvoudig. Het schuift namelijk gewoon in elkaar. Bij de loodgietersafdeling van een doehetzelf-winkel kun je een pijpje kopen met dezelfde diameter als de slang. Daar heb ik met de dremel een dwarse sleuf in gemaakt. Vervolgens heb ik een ring eroverheen ook met een dwarse sleuf. Nu kan ik door de ring te verdraaien meer of minder lucht laten ontsnappen. Materiaalkosten nog geen 5 euro.

    Het is in het begin wel even puzzelen hoe dik je de glazuur moet aanmaken en hoe hard hij dan moet blazen, maar dat is bij een compressorspuit ook. De korrelgrootte van het glazuur is geen enkel probleem (tenzij je chamotte gaat spuiten). De spuit is vooral gevoelig voor viscositeit. En die is bij glazuur vrij laag, tenzij je er erg veel plakmiddel in hebt gedaan. Glazuur is wel erg corrosief, dus op den duur zal er een nieuw spuitpuntje in moeten. Ik heb al aardig wat gespoten, maar merk nog niet veel van extreme slijtage.

    Een handig hulpstuk wat ook te krijgen is, is een beker en spuit voor kleine werkstukken. Die spuitmond is nog nauwkeuriger én de beker heeft een puntige bodem, zodat je ook kleinere hoeveelheden glazuur kunt spuiten. Die beker is ook aan de gewone spuit te koppelen.

    Bij de grotere beker heb ik ook gewerkt met een klein plastic drinkbekertje wat ik in de grote zette. Dat werkte ook wel, maar het knoeide wat over de rand.

    Kortom: de W610 doet prima wat ik er mee wil. (En laatst in huis toch ook nog acht muren ermee geverfd).
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de nuttige uitgebreide info.
    beantwoord
  • Voor de volledigheid toch ook nog een minpunt noemen. Zo'n verfspuit maakt wel herrie (zeker als je lucht laat ontsnappen). Er zijn volgens mij moderne compressors die veel stiller zijn en mogelijk de kleinere Wagnertypes ook, maar daar is nauwelijks concrete info over te vinden. Ik zet gewoon oordoppen op als ik wat langer moet spuiten.

    Een pluspunt van de luchtstraal die ook blaast als je geen glazuur toevoert is dat je glazuur al een beetje droogt en dat je daarmee eventuele druipers wat "plat" kunt blazen.
    beantwoord
  • Ik gebruik een glazuurspuit van Wagner W 550. Geeft precies een goed straal. Lekker klein bakje 250 ml waardoor ik snel kan wisselen als ik wil van glazuur.
    Ben er content mee
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.