ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Felle kleuren

Met regelmaat zien wij keramiek met een felgekleurde matte afwerklaag. Het zou een engobe kunnen zijn, maar de laag lijkt dikker en minder fijn van structuur. Ook zijn engobes veelal minder fel van kleur.
Wie kan ons van advies dienen om dit effect te bereiken ?
gevraagd

2 antwoorden

  • Beste Erwin,

    Bedankt voor je reactie.
    Wij willen echter echt bakken en niet schilderen.

    Eddy
    beantwoord
  • Een voorbeeld van felle kleuren is onder andere het werk van Wouter Bam. Hij gebruikt droge pigmenten (ik denk onderglazuurpigmenten) die hij in de huid van zijn werk wrijft tot deze verzadigd is. Dan wordt het werk gebakken. Het proces wordt wel verschillende keren herhaald om alles bedekt te hebben. Zo hoef je de authentieke kleur van de pigmenten niet te verlichten door het in een slib te mengen. Ik denk wel dat je wat zal moeten experimenteren. Ook is het vrees ik nogal een dure aangelegenheid.
    Wat ik zelf al wel eens toepas dat is een mengsel van puur onderglazuur met fritte.(niet minder duur) Hier bij ons hebben we een goede Calciumboraatfritte van Potterycrafts die ik daarvoor gebruik maar je kan net zo goed een andere fritte testen.
    Meng je onderglazuurpoeder met de fritte in de verhouding 50/50 en meng dit met water. Dit mengsel kan je ruwgebakken werk schilderen net zoals glazuur. Je verhouding onderglazuurpoeder en fritte zal bepalen hoe mat je oppervlak zal zijn. Begin met 50/50, wil je het matter, verlaag dan het aandeel fritte in het mengsel.
    (60 onderglazuur/40 fritte,
    70 onderglazuur/30 fritte,...)
    De fritte zorgt voor de hechting en de intensifiëring van je kleur.

    Misschien dat je een ombinatie van de verschillende technieken kan toepassen: het mengsel droog in de huid van je werk wrijven,...??

    Dit soort mengsel wordt ook gebruikt om majolica te schilderen, je kan het dus voor verschillende doeleinden gebruiken.

    succes,
    Evelien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.