ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > draaischijf roderfeld

ik overweeg een roderfeld wit 30 te kopen
Omdat ik in huis moet werken en dus het vuil zo veel mogelijk moet beperken lijkt het mij vooral handig dat de spatbak een afloop heeft en je dus niet met een natte spatbak door het huis moet sleuren om hem uit te wassen,met al het gemors dat dit meebrengt.Ook kan ik een emmertje, om de klei en mijn handen nat te houden in de spatbak plaatsen= is weeral minder gemors. Ook zou ik tegen de wandjes van de spatbak achteraan en opzij nog een hogere wand kunnen plaatsen om spatten zoveel mogelijk tegen te gaan.
Nu hoor ik echter dat deze draaischijf nogal veel lawaai maakt, wat me heel vervelend lijkt. Omdat de roderfeld 60 wit een ander aandrijfsysteem heeft is die misschien stiller?
Heeft iemand ervaring met deze toestellen, wat is uw mening hierover?

15 antwoorden

  • Dag Anna,
    Als je graag een heel stille schijf wilt dan is de Shimpo RK 3E een heel goede schijf.
    Maar die heeft een spatbak die je niet prettig vindt.
    Persoonlijk vind ik de witte max30 van Roderveld helemaal niet veel lawaai maken. Bovendien heeft de aandrijving van de max60 een heel andere manier van op het pedaal reageren, minder direct.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • bedankt Hans
    Met geluiden zal het waarschijnlijk zijn als met smaken, iedereen ervaart het anders.
    Ik zal in de winkel vragen om die max 30 eens op te zetten, dan kan ik zelf bepalen of ik met het geluid kan leven.
    beantwoord
  • Anna,
    Voor u tot aankoop van een draaischijf overgaat stel ik voor eens te kijken op de site van SCARVA . Zij verdelen de draaischijf "Alsager" onder de naam Scarva. Zelf werk ik daar al meer dan dertig jaar mee en lijkt nog steeds als nieuw. Ze hebben nu ook een kleiner model dat in prijs met Roderfeld en Chimpo kan concureren. Ik weet echter niet of dit merk op de NL of B markt te koop is. Voor profs. is het groot model de Rolls.
    beantwoord
  • :-) Ik bedoel natuurlijk Roderfeld en Shimpo
    beantwoord
  • Ik ben nog niet tot bij een winkel geraakt en twijfel nog steeds.
    ivm geluid, maar ook prijs.
    Bij die shimpo, kan je daarbij de draaischijf even van z'n as halen of is dit niet aan te bevelen?
    Indien dit zonder problemen kan, dan lijkt het me eenvoudig om
    zelf een opvangbak te maken type roderveld en die onder de schijf te monteren, dan heb ik het beste van allebei?
    beantwoord
  • Vandaag naar Willems geweest om te luisteren.
    Die schimpo is inderdaad muisstil en goedkoper.
    Die roderfeld maakt bij hoge snelheid een "zingend" geluid, maar ik vond het niet storend.
    Bovendien is bij die Roderfeld een batsysteem+bat inbegrepen, lijkt me wel handig dat je niet in die schijf moet gaan boren enz.
    Daarom en omwille van de spatbak met afloop, heb ik de roderfeld gekocht.
    beantwoord
  • Anna,
    ik heb een shimpo whisper T gekocht (werk er ook mee in huis). Hij is echt geruisloos en dat is voor binnen toch wel belangrijk. Je zegt dat het "zingend" geluid niet storend is maar in de winkel zijn er ook "nevengeluiden". Wanneer je het geluid in je woning hoort komt het misschien wel storend over. Ik heb de verpakkingsdoos van mijn draaischijf zo geopend dat ik ze als een soort "paravand" rond mijn draaischijf kan zetten. Ik vind de afneembare spatbak juist zeer handig maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Ik heb mijn schijf bij Colpaert gekocht.
    Ik wens je veel succes met de keuze die je gaat maken.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Anna,
    had niet goed gelezen, dacht dat je nog een keuze moest maken.
    Wens je heel veel plezier met je aankoop.
    Ingrid
    beantwoord
  • hoi

    Heb hem intussen thuis uitgeprobeerd.
    Dat geluid is zo minimaal dat het echt niet storend is bij het draaien.
    Enige probleem: bij het uit de auto tillen van die draaischijf met z'n tweeen (+50 kilo) is mijn schouder geforceerd, en draaien te pijnlijk.
    beantwoord
  • Dag Anna,
    jammer dat je jezelf geforceerd hebt. Veel beterschap en daarna veel draaiplezier.
    Volgens mij heb je een uitstekende keuze gemaakt.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi mensen
    die bat die erbij geleverd is heeft een gladde zijde en een zijde met structuur erop.
    Welke zijde gebruik je om wat te doen?
    groetjes
    beantwoord
  • dag Anna,

    Laatst heb ik gezien dat ze in plaats van houten bats een soort van eterniet bats erbij leveren.
    Daar heb ik nog niet op gewerkt.
    Het is verstandig om op de gladde kant te werken. Op de ruwe kant verwacht ik dat je huid te snel zal slijten.
    Denk ook aan je nagels dat je die niet afslijpt.
    Zoals ik al zei heb ik niet op dit materiaal gedraaid, ik werk zelf op houten bats. Ik verwacht dat dit materiaal meer slijpt dan houten bats, omdat het harder en korreliger is.
    Als je zelf houten bats wilt maken gebruik dan okume multiplex (watervast verlijmd voor buitentoepassingen) van minimaal 12 mm dik.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hans, ik heb altijd al met deze 'Eterniet'-bats gewerkt en die zijn onverslijtbaar, vervormen niet en laten zeer gemakkelijk los bij drogen. Zijn zeer gemakkelijk te onderhouden. Niks dan voordelen. :-)
    Uiteraard de gladde kant naar boven. Ik draai steeds op een laagje klei, en dan is de ruwe kant ook zeer nuttig. U kan ze ook zelf maken met behulp van een slijpschijf-steen. Wel stofmasker dragen. Dikte 5 mm. volstaat. Te koop in bouwmarkten.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Ik draai al jaren op hout en ja dan zit je daar aan vastgebakken.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • :-) Houwe zo, nog vele jaren. Het gezegde indachtig: oude bomen moet men beter niet verplanten. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.