ALGEMEEN > Glazuur - programma > glazuur software

Ik ben op zoek naar goed werkbare software voor het berekenenen van glazuren. Liefst in het Nederlands anders in het Engels.

Wie heeft hier informatie over?

8 antwoorden

  • Hallo

    Lees dit forum er maar eens op na
    Er is een paar maal over gesproken op dit forum
    Geert heeft zelfs een programma beschikbaar in het nederlands.


    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Hallo,

    op mijn website www.geerttheunissen.nl kun je het door mij ontwikkelde nederlandstalige programma GlazeManager downloaden. Ik heb enkele weken geleden een nieuwe versie geplaats. (Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat in de allereerste versie een paar vervelden fouten zaten, met de huidige versie werk ik zelf vrij intensief en tot nog toe zonder problemen).

    Succes,
    Geert Theunissen
    beantwoord
  • Hallo Geert,
    Ik heb je programma gedownload, bedankt daarvoor!
    Ook je Inleiding glazuurtechniek. Eindelijk wordt alles een beetje duidelijker, bedankt!
    Ik probeer nu enkele grondstoffen in te voeren maar kan de H2O niet vinden. Ik neem aan dat die ook ingevoerd moet worden?
    Er staan bij de grondstoffenleverancier ook namen die niet in de lijst voorkomen zoals Al(OH)3 (Aluminiumhydraat) en BaCO3 (Bariumcarbonaat en Ca3(PO4)2.
    Aangezien ik pas net begonnen ben om de moeilijk te begrijpen wereld van glazuren te doorgronden weet ik niet goed wat ik hier mee aan moet... Hoe kan ik deze grondstoffen toch invoeren?

    groeten,
    marlies
    beantwoord
  • hallo,
    Ik kijk nu naar de ingevoerde gegevens van krijt en zie CaO 1 staan. Bij mijn leverancier staat er bij krijt: CaCo3.
    Ik denk dat ik iets niet helemaal snap... Is dit het zelfde?!!!

    groeten
    marlies
    beantwoord
  • CaO staat voor Calciumoxide Marlies mol.gw 56
    CaCO3 staat voor Calciumcarbonaat mol.gw 100
    ook wel krijt genoemd.
    Het is wel te veranderen dan wel toe te voegen in de datebase denk ik.

    Frans

    beantwoord
  • Hallo Frans,
    dank voor je reactie.
    Ik denk dat ik iets mis...
    beantwoord
  • In die datbase staat CaO op 1 kijk je daar verder dan zie je bij moleculairgewicht 100 staan dus het staat goed in die datebase.
    Alleen de calcium wordt gebruikt
    De overige dingen zijn vluchtige stoffen die verdwijnen tijdens het stoken.
    Maar worden wel meegerekend in het moleculair gewicht
    Een eenvoudig boekje over chemie zal je veel verder brengen.
    Het is te complex om het hier allemaal uit te leggen

    Frans
    beantwoord
  • Er is nog een nederlandstalig software programma, met dit programma kun je 25 recepten tegelijk berekenen.. Voor meer informatie zie
    www.alchemist.nl/landen/ned/formulier.htm
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.