ALGEMEEN > Ovens > scheur in ovenplaat

Wie kan er misschien even met me meedenken? Ik heb nu al twee ovenplaten met een grote scheur. Heb geen flauw idee waardoor of wanneer dat gekomen is. Kan het zijn doordat ik met 100gr de oven al leeg maak, beter misschien langer wachten? Ik stook altijd langzaam op. Geen gescheurde werkstukken of zo. Het is een groot raadsel voor mij.
Alvast hartelijk dank, Groeten, Inez

9 antwoorden

  • Je zou kunnen kijken of volledige afkoeling een verschil maakt. Mogelijk is ook, dat je oven te snel hitte verliest na de bak temperatuur gehaald te hebben.
    Rob
    beantwoord
  • Zou dat ook kunnen? Je zou toch zeggen dat de plaat toch lang warm gehouden wordt door de werkstukken? Het is inderdaad een oude oven die slecht geisoleerd is. D.w.z. dat je vanonder het deksel de gloed duidelijk kan zien. Ik zal de volgende keer eens een grafiekje maken van de afkoelingsperiode.
    Hartelijk bedankt Rob voor het meedenken.
    (heb toevallig gisteren jouw you-tube filmpje over het schilderen met porselein nog gezien)
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez,
    Zolang de afkoeling gelijkmatig gebeurd en er toch barsten ontstaan moet u elders zoeken. Ongelijkmatige afkoeling is een reden tot barsten. Dit zou kunnen door te snel de oven te openen of ergens koude lucht via onderkant kan binnenstromen. ( via deur ?) Het is ook mogelijk dat de ovenplaten van mindere kwaliteit zijn. Probeer eens een ovenplaat van een andere fabrikant. Het is ook mogelijk, indien u met vier steunen werkt, er een hoek niet genoeg steun heeft. Hierdoor kan een lichte torsing optreden en de plaat extra belasten.
    beantwoord
  • Ja, Lucien, dat laatste zou zo kunnen want ik zet de drie steunen net waar het uitkomt en dat is niet altijd rondom.
    Ook denk ik dat er zeker koude lucht onder het deksel(bovenlader) door kan komen, maar daar kan ik niets aan veranderen. Ik leg altijd al een zware steen op het deksel waardoor het iets minder lijkt.
    Misschien toch maar bidden om een nieuwe oven ooit?
    Hartelijk dank voor je antwoord dan weer.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez,
    Dit euvel is gemakkelijk te verhelpen met op de bovenrand van de oven een reep isolatiedeken te leggen. Eventueel de reep in twee delen als ie te dik zou zijn. Maar als er enkel een kier aan de bovenzijde zit, denk ik niet dat dit de oorzaak is. Warmte stijgt en zo kan er geen koude(zwaardere) lucht in. Als het ronde platen zijn en deze rusten op drie punten, denk ik dat iets met de kwaliteit van die platen schort. Het is niet zo erg als de drie draagpunten asymetrisch staan. Erger is als er één punt niet raakt bij een vier-punt-ondersteuning.
    beantwoord
  • Dat is een heel simpele oplossing, dat ga ik in ieder geval doen. En dan andere platen kopen. Overigens komen halve ook mooi van pas soms. Inez
    beantwoord
  • Inez, nog nét op tijd voor onder de boom. :-)
    beantwoord
  • Ja, maar die boom heb ik nooit zo vertrouwd.
    Overigens heel fijne feestdagen gewenst.
    Inez
    beantwoord
  • :-) Ook aan iedereen prettige feestdagen gewenst, met of zonder een kerstboom-fobie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.