ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei Frans Boot (vraagje of soda-toevoeging)

Ik maak altijd het recept gietklei van Frans Boot. Elke keer heb ik het probleem dat mijn klei te stroperig is. Ik moet dan veel meer soda toevoegen (opgelost in water)
Het gaat dan niet om iets meer soda, maar misschien wel 5 keer zoveel. Verder vind ik het een prima recept hoor, maar waar kan dit aan liggen en heb jij ook de ervaring met dit recept?

3 antwoorden

  • Als je het recept na hebt gemaakt dan zal je ook gelezen hebben dat je de klei verder op dikte moet brengen met waterglas.
    De opgeloste soda gaat in het water voor je de kleipoeder erin doet.
    Daarna alleen nog waterglas gebruiken.
    Niet alle waterglas gebruiken maar een gedeelte de rest gebruik je om de klei op dikte te brengen.
    Eerst het litergewicht goed hebben en dan afstellen met waterglas
    Wees voorzichtig met waterglas een teveel van dat spul maakt je klei stroperig en onwerkbaar.
    Ik wil je ook attent maken op modernere defloctuanten die nu in de handel zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Dat is handig dat jezelf even reageert. Ik heb het recept op mijn white board geschreven en zodoende lees ik niet meer het hele artikel. (stom natuurlijk van mij) Uiteindelijk krijg ik hem wel op de gewenste dikte, maar ik ga toch nogmaals even lezen.
    beantwoord
  • Al je klei nog eens stroperig wordt kun je klei en water in de goede verhouding toevoegen.
    Zo wordt dan het teveel aan electroliet opgeheven.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.