ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > stofzuigers

Ik weet dat je je atelier eigenlijk alleen maar mag dweilen. Toch zou ik graag van tijd tot tijd ook eerst eens goed willen stofzuigen.
Bestaat er een stofzuiger die een geschikt filter voor kleipoeder en andere grondstoffen heeft?
En dan het liefst een die ook nog redelijk te betalen is. Of vraag ik te veel?

Groetjes Let.

23 antwoorden

  • Let, ga eens kijken in bouwmarkten. Men heeft daar goedkope alleszuigers die houtkrullen e.d. aankunnen. Kan u ook aan een spuitkabine aansluiten.
    beantwoord
  • Geavanceerde fijnstof stofzuiger
    Een fijnstof stofzuiger zorgt voor de opname van fijne stofdeeltjes en gevaarlijke stoffen en kenmerkt zich door een hoge filtratie. De fijnstof stofzuiger heeft bovendien de mogelijkheid om de stofzak te verwijderen zonder stof te verliezen.
    HZQ200-2
    Kleinste stofzuiger in de ‘HZ’ (Hazardous dust’) serie. Deze machine kan worden ingezet op plaatsen waar gewerkt wordt met gevaarlijk stof. De metalen motorkop met 1200W motor en HEPA filtratie module zit op een 9 liter ketel van polypropyleen.
    Prijs..ongeveer 550 euro. ( niet echt goedkoop maar...)
    Groet Petrus en een mooi 2010.
    www.petrus.exto.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De stoflink vergeten!
    http://www.numatic.nl/products3.asp?r=6&sr=14
    Mvgr.Petrus
    beantwoord
  • Hallo Petrus,
    Dat is een hele mooie! Maar wel prijzig inderdaad. We waren er inmiddels ook achter dat het belangrijk is dat er een HEPA filter in moet zitten.
    Die zijn er ook al een stuk goedkoper maar of ze dan net zo goed zijn daar heb ik dan weer geen idee van. Kan ook haast niet zou je zeggen.
    Goedkoop duurkoop?
    beantwoord
  • Dat lijkt een mooie uitkomst, maar inderdaad wel prijzig.
    Maar wanneer deze stofzuiger ook aangesloten zou kunnen worden op een spuitcabine heeft het een dubbele functie?
    Maar dat zal met deze niet kunnen, vanwege het soort stofzuigerzak dat deze stofzuiger heeft??? (i.v.m. vocht)
    Ik volg deze discussie en heb ook belangstelling want net als jou Let, ga ik ook niet met een gewone stofzuiger in mijn atelier maar dweil en sop ook alles. PFFFF.
    1200 watt lijkt me echter nog niet eens zoveel kracht, omdat mijn gewone stofzuiger voor in huis al 1500 watt heeft.
    Stof van klei e.d. is toch zwaarder stof dan huis-stof.
    De stofzuigerzak zal mogeljk eerder vervangen moeten worden anders heeft de stofzuiger al snel geen kracht genoeg meer? Het vervangen van deze zakken brengt ook weer kosten met zich mee. Misschien best de moeite waard om ook eens te kijken naar de prijs van deze stofzuigerzakken omdat dit een steeds terugkomende uitgave is.... (Mocht men dan half gevulde zakken steeds moeten vervangen om de kracht van het zuigen te behouden dan lijkt mij dit best wel waardevolle informatie)
    Ik hoop dat je eventuele verdere informatie ook even hier zou willen melden, Let, want ik ben erg belangstellend. Het zou natuurlijk ook fijn zijn dat mensen die er al ervaring mee hebben, hun ervaringen uitwisselen......
    beantwoord
  • Prijs van de zakken valt mee.
    Numatic HZQ 200-2 (synthetisch)
    Fabrikant : Eigen merk EIGEN MERK: Alternatieve stofzakken voor een zeer concurrerende prijs (A-kwaliteit!).
    MENALUX: Alternatief product afkomstig uit de fabrieken van Electrolux, TÜV gekeurd (= streng Duits keurmerk).
    ORIGINEEL: Stofzakken van de fabrikant zelf, veelal duurder dan eventuele alternatieve producten.
    Inhoud : 10 stuk(s), Prijs : €9.95, Artikelnummer:
    6500/1,2BES-10 Aantal:
    www.destofzuigerzak.nl/index.php
    beantwoord
  • Marrie, ik neem aan dat die stofzuigers er op berekend zijn dat ze goed zuigen en krachtig blijven. Ik wil de stofzuiger ook alleen voor het zuigen hebben en niet om hem ook aan te kunnen sluiten op een spuitcabine.
    Ik zuig mijn atelier dus wel eens in de zoveel weken en dat staat me elke keer tegen. Je ziet niet dat het stuift maar je weet het wel!
    Mijn man is voor de nilfisk HDS 2000. Die schijnt stil te zijn en heeft 2 HEPA filters. Prijs: 363,00 excl. Vind ik ook nog aardig aan de prijs. Maar ja, gezondheid gaat voor alles! Misschien weet iemand nog een goedkopere?
    Op zich vind ik 9,95 voor 10 zakken wel te doen. Ik neem aan dat die zak niet na elke stofzuigbeurt vol zit.
    beantwoord
  • Let/Marie.
    MFQ370-22 € 495,00 voor o.a oparatiekamer.
    Stofzuiger uit de ‘Q' serie. 12 liter capaciteit, met !!!!HEPA microfilter en twee standen schakelaar. Metalen motorkop. 99.997% gecertificeerde effectiviteit. Standaard met kit-A1.
    Groet Petrus.
    beantwoord
  • Let,
    Er zijn ook goedkopere types zonder stofzak. Ze lijken op een olievat met bovenop een motor met filter. Men kan er zelfs water mee opzuigen. Ik heb mijn 'alleszuiger' bij Macro gekocht. Types met stofzak zijn niet geschikt.
    beantwoord
  • Lucien, Misschien is het handig om deze tip door te geven aan de gezondheidsraad want de voornoemde stofzuiger met microfilter en stofzak wordt gebruikt en speciaal ontwikkeld voor o.a. de oparatiekamer.
    Zo zie je maar.
    Groet Petrus en een gezond/stofvrij 2010.
    beantwoord
  • Ik gebruik voor stof te zuigen in mijn atelier, een water/stofzuiger . Het stof wordt dan op het water geslagen die ik voordat ik stof gaat zuigen met een laag water vul. Zo bestaan er ook aszuigers voor een houtgestookte kachel voor een paar tientjes heb je die al. Eenzelfde systeem heb ik met mijn spuitkast , bij de afvoerslang ,die kort boven (1/2 cm) het water, vuile lucht ( stof van glazuur ) blaast , in de een emmer een laag water, de stof zakt dan vanzelf naar de bodem.
    beantwoord
  • O, Petrus, moet hier iemand een operatie ondergaan. Toch niks ernstig, mag ik hopen. :-)
    beantwoord
  • Dat is wat ik bedoel Jan. Wel niet zo geschikt voor ziekenhuizen. :-)
    beantwoord

  • Probeer me altijd goed te laten informeren voordat ik reageer op een vraag.
    Uiteraard door deskundigen.

    Mvgr. Petrus ;-0)

    Cleancare - MFQ370-22
    Stofzuiger uit de ‘Q’ serie. 12 liter capaciteit, met HEPA microfilter en twee standen schakelaar. Metalen motorkop. 99.997% gecertificeerde effectiviteit. Standaard met kit-A1. Microfilter machines zijn speciaal geschikt voor situaties waarin hoge filtratie gewenst is zoals computer ruimtes, operatiekamers en klinieken.
    beantwoord
  • Let, mocht je deze discussie nog volgen de door mij genoemde prijs van €495 klopt niet en moet €686.43
    dus nog duurder.

    Groet Petrus.
    beantwoord
  • Hallo Petrus,
    Ik volg de discussie nog steeds met belangstelling hoor! Moesten gisteren onze dochter helpen verhuizen dus moest het even af laten weten. Ben zeer blij met je antwoorden! Ik vind mijn gezondheid voorop staan. Jammer dat hij zo duur is!
    Ik vraag me ook af of zo'n waterzuiger voldoende zou zijn. Als je inderdaad eerst een laagje water over de vloer giet dan kan het stof ook niet door de ruimte gaan zweven.
    Die dingen kosten bijna niks. Lastig hoor. Er zou eigenlijk gewoon een lijstje moeten bestaan waaruit je kunt kiezen en je zeker weet dat het dan ook goed is.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hallo Frans,

    Ik kan niet op die site komen. Of doe ik iets fout?
    beantwoord
  • Het lukt wel met alleen: http://www.verhagenleiden.nl
    beantwoord
  • Gelukt! Bedankt!
    beantwoord
  • Let ook dit is er nog een.
    Een met water voor fijnstof heb ik nog niet kunnen vinden
    www.vwoensel.com/.../pulsar429.jpg
    Mvgr. Petrus
    beantwoord
  • Let hij zal niet eenvoudig door de deur passen !!!
    ttp://www.jvandersluis.nl/.../..._KF1000_4000_NL_001.pdf
    Schrijft o.a.
    Toepassingsgebieden
    De stofzuigers kunnen voor vele takken van industrie en
    dienstverlening worden toegepast; van algemene reiniging van machines en werkplaatsen tot het opzuigen van brandbare stoffen in stof-explosiegevaarlijke omgevingen. Onder andere in de glas-, keramische, chemische, farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie
    lenen deze industriestofzuigers zich bij uitstek voor het
    opzuigen van droog, zeer fijn tot middelfijn stof. Dit is mogelijk dankzij standaard toepassing van filtermateriaal met een zeer hoge filtratiegraad, een separate stofbak en een effectief filterreinigingsmechanisme.
    Ga weer mijn atelier in. Mgr. Petrus.
    beantwoord
  • Hallo Petrus,

    Ha ha. Dankjewel hoor voor alle moeite! Ik ben maar een kleintje en vooral geen rijke keramist! Ik wil graag op een veilige manier voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Misschien toch iets te veel gevraagd?
    Succes met je werk!

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.