ALGEMEEN > Ovens > proefoven

Hallo,
kan je een emailleeroven gebruiken om proefjes te bakken? Deze oventjes bereiken in ongeveer 1/2 uur hun eindtemperatuur. Kan je hiermee opstoken zoals nodig is voor klei?? Heeft hier iemand ervaring mee?????
Vriendelijken groeten,
Ingrid
gevraagd

4 antwoorden

  • Ingrid,
    1/2 uur is wel wat snel om keramiek in te bakken. Is dit regelbaar en tot welke temperatuur gaat dit oventje ? Indien u er enkel mee wil glazuren kan dit wel, echter enkel met raku-klei en glazuur, en.. enkel met reeds bisquit-gebakken klei.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    de eenvoudige oventjes gaan tot ongeveer 1000°C en ik denk dat je ze niet kan regelen. Wou eens horen of er iemand ervaring mee heeft. Er zijn duurdere modellen waar de temperatuur kan vastgehouden worden. Misschien dat die wel bruikbaar zijn voor klei.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Hallo Ingrid,zoals Lucien reeds schrijft dit gaat perfect voor reeds biscuit gebakken raku stook. Gaat ook voor glazuurbrand tot max van emailleeroven. Heb er zelf een alszodanig gebruikt,ging tot 1100oC.
    Voor glazuurbrand 1040oC gebruikte ik een regelaar om de opstooktijd te verlengen.
    Succes.
    beantwoord
  • Ik doe de biscuitstook van kleine werkstukken in een emailleeroven (heb geen keramiekoven). Bij de eerste poging bleek de ingeprogrammeerde stookcurve niet te werken, waardoor de temperatuur in één keer opliep naar 650 graden. Wonder boven wonder ging dat goed, ook na de tweede stook. Kortom: met kleine werkstukken lijkt het te werken.

    Succes! groeten Monique
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.