ALGEMEEN > Ovens > Glazuurspatten op ovenstenen

Ik heb een tweedehands oven op het oog.
De spiralen zijn vervangen, alleen zitten er behoorlijk veel ngebrande glazuurspatten op de ovenstenen.
Kan dit kwaad?
gevraagd

5 antwoorden

  • Noes, als deze geen te diepe gaten hebben ingebrand is dit niet zo erg. Best de hele binnenkant insmeren met een papje van aluminiumoxyde. Dit is goed voor de spiralen en neutraliseerd in zekere mate verdere schade. (met toevoeging van wat arabische gom of houtlijm op waterbasis)
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, bedoel je dat ik ook de stenen in moet smeren? De spiralen zijn allemaal nieuw vervangen, dus dat is fijn.
    Mooi 2010!
    beantwoord
  • Noes, alle glazuur en pigmentvlekken op de ovenstenen er mee rijkelijk insmeren. Aluminiumoxyde heeft een beschermende werking voor de spiralen. Een nieuwe spiraal is nog donker van kleur en wordt geleidelijk grijs. Dit is het aluminium dat in deze legering zit dat naar buiten treed. Als men in een elektrische oven reducerend gaat stoken, zal deze beschermlaag verdwijnen. Wat extra aluminiumoxyde in de oven is dus ook goed voor de spiralen. Opletten met dit oxyde: niet inademen. ( slecht spul voor de grijze cellen )
    beantwoord
  • Super bedank, Lucien. Hier kan ik mee vooruit. Fijn stoken in het nieuwe jaar!
    beantwoord
  • Hallo Noes,
    Je kunt de spatten afdekken met een laag als aangegeven door Lucien. Maar daarmee is het probleem natuurlijk niet echt opgelost. Op zich hoeft het geen probleem te zijn de spatten te laten zitten. Maar, ingeval het spatten zijn van laag gestookt glazuur, zoals aardewerk, en je zelf met deze oven hoger dan die temperatuur wilt gaan stoken, zou ik je wel iets anders willen aanraden.
    In het laatste geval zal de oude glazuurspat in de wand van de oven vreten en de steen verder aantasten. Zijn het zachte ovenstenen dan kun je de spatten beter ter plaatse met de punt van een mesje verwijderen om vervolgens er een coating op aan te brengen ter voorkoming van....
    met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.