ALGEMEEN > Klei - algemeen > Porcelijn gieten - scheuren
Ik ben bezig, met gietporcelijn (Mont Blanc van Witgert) te experimenteren. Zo heb ik er o.a. textiel in gedompelt en het langsam bij ongeveer 15° graden laten drogen. Helaas zijn alle stukjes gescheurd. Erg jammer!
Wat kan ik doen, om dit te verkomen?
Ik zou ook graag dingen uit de natuur willen branden, door ze met gietporcelijn te bedekken, maar ook hier denk ik, dat het niet zal lukken vanwege scheuren.
Weet iemend raad? Alvast hartelijk dank!
Wat kan ik doen, om dit te verkomen?
Ik zou ook graag dingen uit de natuur willen branden, door ze met gietporcelijn te bedekken, maar ook hier denk ik, dat het niet zal lukken vanwege scheuren.
Weet iemend raad? Alvast hartelijk dank!
20 antwoorden
-
Je zou eens kunnen proberen de textiel eerst te fixeren met paverpol. Rob
-
Rob, het werkt helaas niet.
Hè, wat jammer, dat bijna niemand reageert?! -
C.S.
Wat erg dat het niet wil lukken met dat textiel. Het uiteraard moeilijk informatie te geven op zo weinig gegevens: textiel. Er zijn meer soorten 'textiel' dan gietklei. Probeer eens een grootmazige stof of breigoed. Textiel dat elastisch en 'doorlatend' is. Gietklei gaat fel krimpen en op een stugge lap zoals bv. jeans gaat deze niet genoeg meekrimpen. Het drogen zal wel langzaam genoeg verlopen, gezien het water in het textiel blijft zitten. Dus: verschillend textiel uitproberen. -
Sorry C.S. voor het verkeerde advies, ik dacht dat je met gietporcelijn een bepaalde variant van zelfhardende klei bedoelde (Fabrikanten van deze klei geven bepaalde soorten ook de naam porselein mee).
Je textiel experiment vindt ik best een goed idee.(porselein)Klei gaat dan scheuren door de krimp.
Ik zou het zelf zo doen; de textiel verharden met paverpol en dan reeds gebakken en gemalen porselein toevoegen aan polyesterhars(resin) of paverpol, en dit op de textiel aanbrengen(geen krimp=geen scheuren).
Ik weet niet of gemalen porselein in Nederland verkrijgbaar is, gemalen marmer en andere steen toeslagen zijn dat wel.
Rob -
Lucien en Rob - bedankt voor jullie adviesen!
Ik wil het graag een beetje beter uitleggen:
het idee is, stukken katoen (ongeveer 20 x 20 cm) in vloeibaar porcelijn te dompelen en dit liggend of hangend te laten drogen. Het porcelijn mag dus ook niet te dik op het textiel liggen, want de textielstruktuur moet je nog kunnen zien.
- In de 1de faze heb ik stukjes stof, maar ook klein haakwerk in Mont Blanc gedompelt - er ontstaan kleine scheuren bij het drogen.
- 2de faze - ik heb het textiel goed nat gemaakt, zodat het niet het gehele vocht uit het vloeibare porcelijn trekt - porcelijn gaat scheuren.
- 3de faze - ik heb in het vloeibare porcelijn molochit (gebrand porcelijnpoeder) gedaan, om de massa dichter te maken, zodat bij het eruit trekken van het vocht geen scheuren ontstaan tussen de blijvende porcelijndeeltjes - wel minder, maar het porcelijn scheurt nog altijd.
- 4de faze - bij het molochit heb ik bovendien glazuurklever CMC in het vloeibare porcelijn gedaan- porcelijn gaat scheuren.
- 5de faze - ik heb halfvloeibaar paperclay-porcelijn gemaakt - de proeven drogen nog, dus nog geen resultaat -
Rob - maar gemalen porselein op polyesterhars(resin) word geen porcelijn, als je het brand. Of begrijp ik je advies niet?
-
Gemalen porselein toegevoegd aan resin kan niet meer in een oven worden gebakken! Dit is een relatief nieuwe manier van porselein verwerken, je hebt bij deze methode geen gipsmallen meer nodig maar slijtvaste afstroopmallen van rubber volstaan, maar dit terzijde.
Volgens mij is dé oplossing één die je zelf beschrijft in de-5de faze; paperclay van porselein. Door de structuur van paperclay krijg je geen scheuren ook niet na het bakken, ik was deze methode alweer vergeten. Porselein paperclay wordt bijvoorbeeld ook gebruikt over een armature van kippegaas etc.
Rob -
C.S.
1st., 2de en 3de fase zijn logisch en juist. (vooral het toevoegen van Molochiet (Mullite) getuigd van vakkennis, mooi) maar CMC zou ik niet gebruiken, gezien dit ook in deze werkwijze de gietklei ook laat uitzetten, en dat moet dan weer extra gaan krimpen. Misschien is er té weinig gietklei gebruikt (slib) en kan zich daardoor niet voldoende binden. Ik denk dat nà het bakken deze structuur zich nog beter gaat aftekenen. Och, er zijn ook zoveel hindernissen op deze weg. Ik weet echt niks bullet-proof. Als u er toch in lukt, wat ik niet betwijfel, laat het ons weten. (en zet dit op film voor Ceramics Daily :-) ) -
Misschien ligt de oplossing ook wel heel simpel hier, dus in het gebruik van bone china? ;-)
http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=13606
Ik vond vandaag deze bijdrage en heb het gevoel, dat dit me zou kunnen helpen?! -
C.S.,
Als bone china zou helpen is dit een hint om een ander porselein-klei voor dit doel te kiezen. Het scheuren/barsten gebeurd reeds voor de stook en het verschil met gewoon porselein en bone china uit het verschil zich pas nà het stoken. -
Lucien,
dit is misschien een hele domme vraag, maar ik ben porcelijn-beginner:
Wat is het verschil tussen gewone porcelijn en bone china?
Ik heb trouwens een heel gek idee: wat, als ik modellen uit karton bouw, deze nat maak en daarna met vloeibaar bone china of paper-bone china ga bestrijken? Hebben jullie daar ervaring mee?
Groetjes! -
C.S.
Bone china is porselein waar beendermeel (calcium-fosfor ) aan toegevoegd is en werkt als een smelter. Daardoor wordt het porselein opaal achtig wordt.
Het idee met het nat karton is mijns inziens geen goed idee. Een gipsmal wél. -
Dus bone china is translucenter dan ander porcelijn?
Nou, ik dacht eraan, het porcelijn dan met karton en mal samen in de oven te zetten en te branden, dus eigenlijk een beetje als bij paperclay, daar verbranden ook de cellulozefazers.
Schrijf ik het goed? Ik ben duits en niet zo héél erg goed in de nederlandse taal. ;-) -
... en ik merk net, dat ik porselein de hele tijd verkeerd schrijf ... ;-)
-
C.S.
- Aan bone china zou ik me in uw plaats nog niet wagen. Dit geeft meer stookproblemen dan gewone porselein.
- Als ik het goed begrepen heb zou u over een kartonnen vorm er porseleinslib over gieten, laten drogen en bakken. Ik denk zo dat dit zelfs het drogen niet zal overleven. Een de klei droog is mag die flinterdun zijn, zolang ie maar niet gebarsten is bij het drogen. -
C.S., Je zou het kunnen proberen met karton.Ik heb dit experiment gedaan met papier en hield na het bakken zeer dun doorschijnend werk over.
Experimenten met het papier aan twee zijde beschilderen met porselein gietklei mislukten bij mij(scheuren),ik denk dat het papier ruimte nodig heeft om weg te branden.
Ook breekt het werk makkelijk tijdens het vervoer naar de oven(beste is werk op een ovenplaat laten drogen,en wanneer droog met plaat en al de oven in tillen).
Rob -
Lucien,
weet je nog, dat je daarboven bone china geen slecht idee vond, nadat ik op deze thread had verwezen?
http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=13606
Colpaert heeft me wel de temperatuur genoemt, waarop het gebrand word, maar ik ken de brandkurve en de duur niet. Ik zal er nog eens na moeten vragen.
Rob,
dat is interessant! Je hebt dus papier eenzijdig bestreken? Was het werk plat of waren het driedimensionale vormen?
Ik maak inmiddels proeven met bone china van Colpaert.
Die driedimensionale vormen, die ik van dik katoen maak en eenzijdig met bone china-paperclay bestrijk, drogen zonder scheuren. De kartonnen vormen breken aan de hoeken. -
Het waren platte vormen.ik werk veel met platte vormen die ik later na het bakken monteer tot 3D vormen.Ik werk hiervoor met triplex en architecten schuim ter ondersteuning van het porselein.Karton kan natuurlijk ook,in mijn geval zou ik dan het (dunne)porselein eerst bakken en glazuren en daarna monteren.
Ik denk zoals jij het doet, dat paperclay inderdaad een oplossing is,je kunt ook proberen de vormen die breken toch te bakken,en na het bakken te repareren met de paperclay.
Een andere methode om kleding of kartonnen vormen te kopieeren is eerst de textiel of karton te verharden,en er dan een giet of drukmal van te maken.
Rob -
Rob, mijn plan was, om paperklei op karton of dikke katoenen stof te smeren, dit te laten drogen en alles samen te bakken (dus met paperclay en mal samen, zodat de mal verbrand en de paperclay over blijft).
De proefjes lukken tot nu toe aardig, helaas heb ik ze nog niet gebrand, maar ik zal jullie op de hoogte houden!
Ja, ik heb er ook al over nagedacht, giet- of drukmallen van het textiel te maken, maar hier heb je heel gauw het probleem met ondersnijdingen ...
Nog iets vraag ik mij af: als ik bone china vermeng met celluloze fazers, wordt dit niet wit en gaat 't niet ten koste van de translucens? Heeft iemand daar ervaring mee? -
C.S., cellulose brandt totaal weg, maar laat een transparanter spoor na waar deze vezels hebben gezeten. Vergelijkbaar met 'rijstkorrel'-china. Kan leuk effect geven.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.