ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein glazuren

Ik heb porseleinen kralen gebakken en dan transparant geglazuurd. Dus heb ik nu mooie witte kralen. Wat moet ik gebruiken om mooie blinkende gekleurde porseleinen kralen te bekomen? Op hoeveel graden moet het gebakken worden, liefst niet boven 1200 gr om problemen met cantaldraad die buigt te voorkomen.

Mvg Rita

2 antwoorden

  • Rita,
    U kan de porseleinklei met pigmenten inkleuren en daarover uw transparante glazuur zetten. Na de bisquitbak zullen die kralen nog wel een pastelkleurtje hebben, maar met een glazuur eroverheen gaat de kleur veel intenser zijn. En als u toch maar tot 1200°C wil stoken, waarom dan niet gewoon witbakkende steengoedklei gebruiken ?
    Kanthaldraad A1 gaat uitzetten bij de stook. Dit is ook de reden waarom spiralen "verlopen". Probeer eens roestvrij staaldraad ( chroom/nikkel ). Dit kan ook zonder moeite tot 2000°C en heeft minder uitzetting en daardoor minder doorzakken. Enkel te koop in speciaalzaken Ijzerwaren.
    beantwoord
  • Er zijn verschillende soorten porseleinverf die op de transparant geglazuurde kralen gebruikt kunnen worden o.a.
    - Porseleinverf (Darwi) hoeft niet gebakken te worden. Na droging is het voldoende gefixeerd. Darwi heeft ook ook porseleinstiften
    - Porseleinverf van Schjerning die tot 800 gr. gebakken worden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.