ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur voor pottenbakker in Liberia

Ik ben op zoek naar recepten van natuurlijke materialen. Ik ga binnekort op bezoek bij twee pottenbakkers in het afrikaanse land Liberia. Zij maken potten vna rivierklei en willen de potten graag in felle kleuren glazuren. Er is in het land echter geen glazuur verkrijgbaar.
Weet iemand recepten waarmee je glazuur kunt maken vna grondstoffen of planten? er wordt ijzererts gedolven in Liberia, misschien dat daar iets mee te doen is??
Wie kan mij verder helpen?

1 antwoorden

  • Harriet,
    Zelf heb ik ook eens meegeholpen aan zulke projecten voor Vredeseilanden en eentje in Nieuw Zeeland. Wat u van hier uit zeker moet meenemen zijn smeltcones. Deze nemen weinig plaats in en zijn daar onschatbaar. Verder uitzoeken hoe hoog deze revierklei kan gestookt worden. Dit durft nogal sterk variëren. Hoe hoger, hoe meer gronstoffen u kunt aanspreken. Gezien men daar niet over frittes beschikt, zal u als belangrijkste smelters Borax,Barium, Lood en Lithium dienen te gebruiken. Als kleurende oxydes zullen koper, ijzer en mangaan geen probleem vormen. Ik denk dat kobalt wél moeilijk daar te vinden is en de enige aanbrenger van blauw.
    Als eenvoudige basis voor een transparant glazuur, wat u dan met bovenvermelde oxydes kan inkleuren is
    900°C: 75% Colemaniet
    25% Nephelien Syenite

    Belangrijk is toch eerst uitzoeken wat er voorradig is. Om in deze omstandigheden glazuurtjes maken in felle kleurtjes is geen sinecure.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.