ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Afbeelding op klei

Ik heb eens ooit in een oude KLEI een manier gelezen om eenvoudig een tekening of plaatje op de klei te krijgen. Ik heb ze allemaal doorgespit maar ik kan het niet meer vinden. WEet iemand deze manier?
Het ging volgens mij met gewone simpele kopieën....
gevraagd

25 antwoorden

  • Een methode die ik toepas; is op klei die niet al te zacht meer is een opengeknipte diepvrieszak (wat dikker plastic) van doorzichtig plastic te leggen, en dan op het plastic met potlood een tekening te maken. Trek het plastic weg en de tekening staat in de klei.
    Je kunt ook een fotokopie of computerprint overtrekken op klei, en eventueel de lijnen die in de klei zijn ontstaan verder verdiepen met een potlood en vel plastic.
    Laat je dit onstane s'graffitto nog wat verder drogen dan kan bijvoorbeeld een donker onderglazuur worden ingewassen, wat contrast geeft.
    Rob
    beantwoord
  • Ik heb toevallig wat gevonden wat je zocht.
    Zie hier de link.
    ceramicartsdaily.org/.../?floater=99

    Hier nog een link van de foto,s van haar werk.
    kristinabogdanov.com/drawingsprints__paintings

    Groetjes Michiel
    beantwoord
  • Michiel wat een geweldige tip. Hartelijk bedankt. Anja
    beantwoord
  • Hallo Michiel en Anja,
    Ja het werkt ook echt zo makkelijk als het er uit ziet, ik heb al een aantal proeven gemaakt, gaat heel goed.
    Jose
    beantwoord
  • Dan ga ik het zeker uitproberen :-) Hartelijke groet Anja
    beantwoord
  • Dag Jose,
    Ook ik heb een aantal proeven gemaakt... Maar: het is een grote bende geworden. Ik gebruikte zwart pigment dat ik ook gebruik om glazuur in te kleuren. De ratio: 2 pigment op 3 lijnolie. Het blijft een dunne oplossing, ook als ik het over nacht laat staan. Mijn vraag: is stain iets anders dan pigment? Hoeveel en welk pigment heb jij gebruikt? Of heb jij mason stain? Waar heb jij dat kunnen kopen?
    De arabische gom is van Winsor en Newton, er staat ook watercolour op het etiket. Misschien is dat niet het goede?
    Ik ben erg benieuwd naar je antwoord.
    En: het vette, vieze water... ik heb het opgevangen en ga morgen naar de chemische stort. Wat doe jij ermee?
    Vriendelijke groeten,
    Maya
    beantwoord
  • Maya,een (glaze)stain zal voor dit doel ongeveer hetzelfde zijn als een pigment.Daar kan het volgens mij niet aan liggen.

    De ratio van 2:3 wordt in de video uitgevoerd met een lepel;toch kan dit een onnauwkeurigheid tot gevolg hebben.Mijns inziens zou dan wat pigment extra toevoegen, de oplossing wat dikker maken.De arabische gom die je gebruikt is volgens mij wel goed.

    Zelf heb ik dit proces niet gedaan, dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de reactie van Jose.In de video wordt verder gesproken over een printer met een toner met een hoog ijzergehalte,dit zal wel van belang zijn.

    Rob
    beantwoord
  • Ik heb de substantie ongeveer net zo dik gemaakt als op het filmpje. Goed gekeken naar hoe het van de lepel afloopt.
    De kopieerder is het allerbelangrijkste! Het moet een laser printer zijn. Eentje die toner heeft en geen inkt! Anders doet hij het echt niet.
    beantwoord
  • Inderdaad Let ,het moet een laser printer zijn,maar het merk laser printer maakt ook nog uit;

    Hier heb ik nog een link van een variant procéde ook met een laser printer;

    www.suite101.com/.../how-to-make-a-ceramic-decal-with-a-laser-printer-a108021

    Hier staat ook welk papier wordt gebruikt.

    Rob
    beantwoord
  • Hier gaat het over transfers. Dat is wel anders. Overigens ook heel mooi hoor!
    Ik heb de afbeelding op gewoon kopieerpapier gedaan.
    Ging prima.
    Geen idee of het merk ook nog uitmaakt hoor. Had niet die indruk.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Rob en Let,
    Volgens mij ligt het aan mijn verhouding pigment/olie. Ik heb al een lepeltje meer toegevoegd! Maar toch. Geen acrylachtige dikte gekregen. Het pakt niet goed...
    Ik zou heel graag van Let willen weten:
    Welk pigment of stain heb je gebruikt?
    Hoe was de verhouding?
    Aan mijn toner ligt het niet! Ik vul zelf bij.
    Groetjes en bedankt
    Maya Wuhrmann
    beantwoord
  • Heb je wel de goede lijnolie Maya?
    Ik heb er rauwe lijnolie voor gebruikt. Gekocht bij een winkel voor schildermaterialen.
    Pigment of stain maakt echt geen verschil.
    Ik had 3 theelepels olie en 2 theelepels pigment. Ongeveer hoor, het kwam niet zo nauw. 20 minuten roeren en een dag laten staan.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,
    Bedankt voor je antwoord. ik ga het nog een keer proberen.Ik heb ook rauwe lijnolie gebruikt. Maar of het 20 minuten roeren was? Ga beter op de tijd letten.
    Groetjes,
    Maya
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    De eerste keer dat ik dit had geprobeerd was met een oude Sharp kopieermachine, dit ging aardig goed.
    vandaag geprobeerd met vier verschillende prints

    2 soorten Oce machines
    HP macine
    Ricoh machine

    Het maakt wel degelijk heel veel uit wat voor soort printer het is (waarschijnlijk andere samenstelling van toner of andere manier van fixeren op papier)

    De twee Oce machines waren erg slecht, de HP printer pakte niet alle delen, de Ricoh machine ging goed.
    Ik had alleen niet alle structuur uit de plakken klei gehaald,
    dus was het niet helemaal gelijkmatig en okerkleurig pigment gebruikt, dus zie je niet alle schaduwen omdat dit gewoon te licht is.

    Hierna ook nog een keer geprobeerd met lijnolie en ijzeroxide:
    Nu alleen met de Ricoh en mijn oude Sharp (de afdruk hiervan is dus een kopie en geen rechtstreekse print, dus een iets slechtere afdruk) en gladgestreken kleiplaatjes
    Resultaten: allebei goed, maar de Ricoh is iets meer ''vlekkerig'' er omheen.

    Afbeeldingen:
    Eerste vier prints 3 keer ingeinkt
    Eerste vier prints op de kleiplaatjes
    Laatste twee prints op de kleiplaatjes (niet alle papier is er goed afgekomen)

    Conclusie Maya: ik denk dat je een andere laserprinter moet zoeken

    Let wat voor machine heb jij gebruikt en heb je ook een afbeelding?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dat ziet er mooi uit Jose!

    Ik heb een hele goedkope Samsung gebruikt.
    De foto was een hele oude bruine vage foto.
    Eigenlijk niet heel erg geschikt hiervoor.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste dames,
    Erg interessant! Bedankt voor alle informatie. Het is dus even zoeken en uitproberen. Ik heb niet verder experimenteert, maar wel de enigszins goede afdrukken al in een biscuit en glazuurstook van 1220 gehad. Het glazuur is een gekocht porseleinglazuur. dus ik weet geen samenstelling. Het resultaat: bijna niets meer te zien! En ik had heel netjes proefjes met 1 laag, 2 lagen, en 3 lagen gedaan. Maar ook bij 1 laag was de kleur weg! Nog meer experimenten dus! Lager stoken zou zeker helpen. Sukses met alles Maya
    beantwoord
  • Ik heb gisteren ook een proef gemaakt.Heb drie verschillende plaatjes genomen ,geprint met een laserprinter,waarop er een toename is van donkere stukken.
    Ik merkte dat het donkerste plaatje moeilijk is om het duidelijk over te brengen. Ik heb het diverse keren geprobeert met opbouwen van meer lagen inkt maar tot nog toe geen verandering.
    Ik moet nu echter nog afwachten hoe het bakproces verloopt.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Heb al een paar keer geprobeerd om een foto toe te voegen maar het lukt niet.Deze informatie moet ergens staan maar met de zoekfunctie vind ik ze niet.Iemand een tip

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Heb het berichtje mbt foto's plaatsen gevonden en hoop dat het nu dan gaat lukken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • wie weet welke olie ik moet gebruiken als ik een foto op klei wil overbrengen.
    ik lees lijnzaadolie (reformwinkel?)lijnolie(verfwinkel?)
    gekookte lijnolie.
    Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties
    beantwoord
  • Op de fles bij mij staat: rauwe lijnolie. Heb het bij de verfwinkel gekocht.

    Succes!
    beantwoord
  • heel erg bedankt voor de snelle reactie ,
    ben vandaag aan de slag gegaan,hoopvol resultaat
    maar heb nog een vraag;
    is de dichtheid van het papier van groot belang?
    beantwoord
  • Ik zou het niet weten. goede kwaliteit is zeker beter.
    Wat wel belangrijk is: hoe fijn is je klei? De details komen beter uit bij klei zonder toevoegingen. Ik werkte op papierporselein, dat gaf een wat onduidelijke weergave.
    Heb nog niet verder mee experimenteert.
    Succes,
    Maya
    beantwoord
  • De klei is fijn,ik vroeg me af of er met grover papier meer inkt
    doordringt. Ik heb nu papier van een kopiershop
    Nr100, dit voelt steviger dan eigen papier.
    beantwoord
  • Geen idee.
    Ik heb gewoon kopieerpapier gebruikt. Wat wel belangrijk is, is dat het contrast van de foto goed is. Hoe beter zwart wit hoe beter de afdruk. Bij die oude foto van vroeger die ik gebruikt heb zit eigenlijk te weinig contrast in.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.