ALGEMEEN > Klei - algemeen > grootte van het gietgat

Hoe groot moet het gietgat zijn van een mal? Zo klein mogelijk, zodat het makkelijk, indien nodig, te sluiten is? Als het gat zo groot is dat er een trechter op past waardoor de klei ingegoten kan worden, heb je dan kans dat er een vacuum ontstaat? Moet je dan een extra gaatje bijmaken?
Hoe doen jullie dat?
Groet,
Hanneke

4 antwoorden

  • Het gietgat niet te klein maken hanneke
    Hoe kleiner des te langzamer je kan gieten vanwege de lucht in de vorm.
    Gaatje bijmaken kan ook maar dan heb je meer werk om die beschadiging te repareren
    Het gaatje slibt ook dicht dus bij elk gietsel zal je het gaatje opnieuw moeten doorprikken.

    Wil je met een trechter werken maak dan een groefje in de uitloop van de trechter zodat via deze groef de lucht kan ontsnappen.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Hanneke,

    Wat voor iets wil je mouleren? Mallen kunnen volledig dicht zijn, wel met een klein gietgat maar daarin heb je soort stop van gips, dat maakt dat de gietling geheel in klei is zonder een gat, dat je zou moeten wegwerken.

    Gtjes
    Domi
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Bedankt voor je tips. Ik zal het gat niet te klein maken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Hetgeen ik wil maken is een abstracte vorm van een vis. Deze komt op een pen, welke in een sokkel komt. Het enige gat dat ik dus nodig heb is het gaatje waar de pen doorheen gaat.
    Ik begrijp dat je, zoals Frans in het andere bericht zet, een gips schijfje maakt, welke je in het gat plaatst als de klei is uitgelopen en later een gaatje in de vorm prikt?
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.