ALGEMEEN > Klei - algemeen > Klei sneller uit de gietmal halen

Weet iemand of er een middeltje bestaat waardoor je klei sneller loskomt van de gietmal? Ik wil door buigen het voorwerp veranderen maar dit kan alleen als ik het heel snel uit de mal kan halen.

Of iets dat de klei buigbaarder maakt waardoor ik het beter kan buigen..?

groetjes Nathalie

12 antwoorden

  • De buitenkant van de mal met een rubber hamer bekloppen langs alle zijden.
    beantwoord
  • Klei die plastisch is is buigbaar;ball clay.Je kan er tot 20% van bijvoegen in een gietklei recept.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt Lucien gaan we zeker proberen!!
    beantwoord
  • ntoniet kwam ook al voorbij maar dat had nog niemand uitgeprobeerd met gietklei...?
    beantwoord
  • Niets te danken Nathalie,graag gedaan!
    Ik neem aan dat je bentoniet bedoelt.Ik zou het niet aan gietklei toevoegen,het beinvloedt de waterhuishouding van het gietmengsel ongunstig,en je mengsel veranderd in een soort ongietbare pap.

    Rob
    beantwoord
  • Ja idd ik bedoelde bentoniet, dan zullen we dat maar laten, moet nog wel te gieten zijn.... Van de week ga ik even Ball Caly halen en dan uitproberen.

    groetjes Nathalie
    beantwoord
  • Nathalie,
    Ball Clay gaat wel uw mengsel plastischer maken, maar ook de temperatuur beïnvloeden, maar gaat naar mijn gevoel weinig bijdragen aan het sneller loslaten van de mal. Met de buitenkant van de mal met een rubber hamer te bekloppen, zal u merken dat aan de overzijde van de plaats waar u beklopt, de kleiwand enkele mm. gaat lossen. Door stelselmatig te draaien én te bekloppen, zal het gietsel sneller loskomen dan te wachten op de krimp. Het gietsel is zo stukken beter vervormbaar.
    beantwoord
  • Wat je misschien ook eens kunt proberen is het model niet versneld uit de mal te halen.Nadat het model voldoende is uitgehard in de mal ,laat je het er uitkomen en dan stop je het model weer opnieuw terug in de mal en ga gietklei bijgieten.

    De eerste ,in de mal geharde laag, wordt dan opnieuw zacht en buigzaam door de nieuwe vochtige laag gietklei.Doordat het model al een keer gelost is komt het nu makkelijk uit de mal en is te verbuigen.

    Rob
    beantwoord
  • Klinkt heel logisch inderdaad, ga ik ook uitproberen.....
    Krijg hem nu wel wat sneller uit de mal, hij bleef ook een beetje plakken dat is inmiddels met een beetje talk opgelost maar met buigen wil het nog niet erg... (moet nog Ball Clay gaan halen heb dit dus nog niet geprobeerd) maar deze ga ik zeker ook nog proberen!
    Wederom bedankt voor je reactie!
    beantwoord
  • Als je witte aardewerk gietklei gebruikt, kun je de mal voor het ingieten lichtelijk tamponeren met talkpoeder. Dat is een manier om moeilijk lossende vormen toch uit een mal te krijgen.
    met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Hoi Michel

    Was ik net achter, hij bleef af en toe ook een beetje plakken... de talk poeder heeft dat opgeost idd.
    bedankt voor je reactie!
    beantwoord
  • Hoi Nathalie,
    Jouw vraag is wel al van een hele tijd geleden maar ik vraag me af of je de oplossing gevonden hebt of een manier waarop je het gegoten werkstuk kan vervormen.
    Ik ben momenteel ook op zoek naar een manier om het werk te vervormen.
    Een advies of tips van anderen zijn hoor ik ook heel graag !
    Met vriendelijke groeten,
    Sonja Deckers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.