ALGEMEEN > Glas > lossen klei van glas

Ik wil van een glazen buis met ronde bodem aan de buitenzijde een mal maken van klei. Probleem is dat je de natte klei niet van de buis is te krijgen en als je het laat aandrogen scheurt het door de krimp.
Is er een lossingmiddel/methode om de natte klei van de buis te schuiven?
Groet, Eric

PS: Gips is geen optie en papier ertussen werkt ook niet.
gevraagd

10 antwoorden

  • hallo, als ik een mal van gips maak, smeer ik het model in met vaseline, of dun afwasmiddel, volgens mij wil dit dan ook op t glas.
    proberen zou ik zeggen., misschien kun je de glazen buis ook wel dun met vaseline insmeren en dan de klei erop, misschien kun het dan met een draaiende beweging lossen... GR.
    beantwoord
  • Hallo Eric, Als je om de vorm een krant doet, kun je de klei met de krant van de vorm trekken. Succes, Hanneke
    beantwoord
  • Erik, het gedeelte dat met klei in aanraking komt overgieten met paraffine.( kaars-restjes ). Maakt minder troep achteraf. Eventueel het glas lichtjes verwarmen.
    beantwoord
  • Wat ook kan helpen is een klein gaatje in de klei zodat je geen vacuum trekt als je de buis eruit wil halen
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ik gebruik meestal dun plastic om of in glas. Géén vershoudfolie want dat plakt weer aan het glas vast. Maar de tasjes van de Hema bijvoorbeeld. Dat is van dat dunne "knisper"plastic. En als het groter moet zijn...van datzelfde plastic zijn er ook pedaalemmerzakken en vuilniszakken.....
    beantwoord
  • Dag Eric,

    Mijn ervaring leert dat een laagje olijfolie tussen glas en klei heel goed werkt. Zorg dat de klei niet te nat is.
    Succes, Nel Vredenburg.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie suggesties!
    Papier en papier had ik al geprobeerd maar de kreukels zijn door de ronde onderkant niet te vermijden en de binnenzijde van de mal moet zo glad mogelijk zijn.
    Ik ga de olijfolie proberen.
    Groet,
    Eric
    beantwoord
  • hoi,
    laat je nog even weten wat goed gelukt is.....of even een plaatje erbij misschien ?
    groetjes en succes
    beantwoord
  • Het is gelukt met olijfolie, wel extra vierge natuurlijk:)
    Bedankt. Eric
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat ik zelf altijd doe is een panty er omheen schuiven, flink strak trekken en voordat de boel droog is schuif je 'm eraf met panty en al.
    gr, loes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.