ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei harden in mal

Hallo iedereen, ik ben vrij nieuw met gipsmallen en gietklei en ook nieuw voor dit forum. Ik heb een vraagje, want ik ben een probleem tegen gekomen. Ik heb een 1-delige gipsmal gemaakt en ik heb deze gebruikt om gietklei in te gieten. Ik heb de vorm er ongeveer 2 dagen in laten zitten (overschot klei heb ik er natuurlijk wel uitgegoten) en toen ik hem er uit wilde halen was hij nog steeds vrij zacht. Waar kan dit aan liggen? Kan dit aan de temperatuur liggen in de ruimte of heb ik de gipsmal niet goed laten drogen voor gebruik? Wat doe ik verkeerd?

3 antwoorden

  • Twee dagen is wel erg lang!Ik giet zelf tegels in 1-delige gietmallen en deze zijn na enkele uren droog.Het leuke van een 1-delige gietmal is ,dat je het overschot niet terug hoeft te gieten(hangt een beetje van de dikte van het werk af).

    Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat je mal niet goed droog is,gewoon de mal een dagje laten drogen boven een warmtebron(niet te heet natuurlijk).Gietklei altijd voor gebruik goed doorroeren.

    Rob
    http://robhendriks.blogspot.com/
    beantwoord
  • Bedankt Rob,

    ik ga het snel proberen, gewoon de mal even boven een kacheltje, ik hoop dat de tweede gieting dan beter gaat. Het nadeel van de plek waar ik giet is dat het daar ook erg koud is.
    beantwoord
  • Beste, pas op met de kachel als het te heet wordt en de mal nog nat is, kan deze ontploffen door het kokend water in de gips.
    best is de mal ten alle tijden op 2 stokjes te zetten, zodat er lucht er door kan en de mal langs alle kanten ventileert.
    voor mij lijkt het ook nogal lang, de gietling 2 dagen laten zitten. als de mal goed droog is dan haal ik mijn gietling na een uur of 2 eruit.
    alles hangt natuurlijk af van de vochtgehalte in de gips, de ruimte is die koud, vochtig, warm, droog ..., en de wanddikte van de gietling. al bij al is het veel experimenteren, doen en vragen stellen waarom en hoe iets gebeurt. voor alles is er een oplossing.
    succes Domi
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.